Начало » Статии » Здравословно хранене » 12 съвета за здравословна Коледа и Нова година

12 съвета за здравословна Коледа и Нова година

Send Email

В очакване на Коледните и Новогодишни празници!

Tе се асоциират с топлина, уют, близки взаимоотношения, духовност, добро настроение, вкусна храна и веселие. Всички, обаче знаем колко е трудно човек да контролира апетита си пред отрупаните с най-различни вкусотии празнични трапези. Дори и за най-отдадените привърженици на здравословното хранене, разнообразието от апетитни ястия и изкушаващи сладкиши е истинско предизвикателство.

Ето защо, Център за здравословен живот Vita Rama ви кани да прекарате една истинска здравословна Коледа и Нова година, облечени с много здраве и жизненост, любов, духовност и щастливи моменти, като ви предлагаме 12 съвета за здравословна Коледа и Нова година:
 

1. Избирайте растителна храна – плодове, зеленчуци, зърнени и бобови храни, семена и ядки, за да сте винаги във форма, с добро самочувствие и в добро здраве.

2. Предпочитайте винаги пресни и добре узрели плодове и зеленчуци. Те са пълни с витамини, минерали и са готова форма на екологична енергия. Консумирайте ги цели или в леко задушена форма.

3. Стартирайте деня, като използвайте винаги прясно изцедени сокове – от пресни плодове и зеленчуци. Те се усвояват най-добре сутрин на гладно. Количеството им да не надвишава 200 мл., за да не се увеличи гликемичният индекс, поради липсата на целулоза. Изключение правят цитрусовите сокове, които могат да се консумират до 500 мл. (при лимоните това количество се достига чрез разреждане 1:4 с вода).

4. Консумирайте пълнозърнести храни (богати на фибри). Това са кафяв ориз, зелена елда, просо, царевица, киноа, лимец, овес, боб, грах, леща, нахут, мунг дал. За съжаление българите страдат от дефицит на фибри. Консумацията им обикновено не достига повече от 10-15 г на ден, а препоръчителната дневна доза е минимум 30 г, а най-добре – над 50 г.

Фибрите спомагат за по-добро елиминиране на хранителните отпадъци, за по-добър холестерол, както и за правилната детоксикация на организма и пребиотично подхранване на полезните чревни бактерии. За целта избирайте винаги нерафинирани храни.

5. Предпочитайте пълнозърнест хляб, приготвен от пълнозърнести брашна (ръж, лимец, ечемик), без добавена мазнина, семена или ядки. За тези от вас с непоносимост към глутена се препоръчват пълнозърнести безглутенови питки от царевично, оризово, елдено или просено брашно.

6. Не консумирайте концентрирани мазнини като олио, маргарин, масла, зехтин и други – студено пресовани или рафинирани. Необходимата мазнина си набавете от изкиснати семена и ядки (до 50 гр. на ден) или авокадо (до едно голямо на ден), или изкиснати маслини (до 20 броя на ден). Ако много желаете някаква мазнина, за предпочитане е нерафинирано сурово краве масло. Не консумирайте повече от една чаена лъжичка от него на ден, добавено накрая към топлото ястие. Мазнините в излишък имат тенденцията да полепват по стените на клетките и да спират усвояването на глюкозата и други важни вещества.

7. Овкусявайте добре храната си с най-различни подправки като чубрица, сминдух, целина, джоджен, риган, босилек, червен пипер, куркума, копър, магданоз, както и малко люти подправки: бял пипер, червен пипер, джинджифил. Внимавайте със солта, тя има склонност да прави едеми (отоци). Може да я използвате в малки количества – като овкусител и за по-добро разграждане на белтъците. Да не се консумират повече от 3-4 г. на ден.

8. Хранете се, само когато сте истински гладни. Тогава всичко в организма работи за смилане, разграждане и усвояване и храната наистина ни носи удоволствие, хранителни вещества и енергия!

9. Не преяждайте! Доказано е че центърът, който регулира чувството за глад, се намира в хипоталамуса и се нарича „термостат на апетита“. Чак на двадесетата минута, той отчита дали има достатъчно глюкоза и инсулин и регистрира нуждата ни от още храна.

10. Хранете се в приятна атмосфера на хармония, добро настроение, с близки приятели и роднини, красиво подредена маса и блюда.

11. Движете се, защото циркулацията на кръвта и лимфата е задължително условие за оптималното здраве. Препоръчваме ви да правите редовно кратки разходки и разтягане (или йога упражнения), но също и по-интензивни тренировки и аеробика. Използвайте почивните дни, за да сте сред природата, като особено благоприятно е планинското ходене.

Прочетете още: Движение и здраве

12. Направете разтоварване и пречистване на организма след празниците.
Месец януари е много подходящ за следване на здравословни програми за детокс и отслабване, чрез които отново да почувствате пълноценна енергия и жизненост. Към тези режими трябва да се подходи разумно и според индивидуалното здравословно състояние.

Има различни форми на разтоварване: с плодови и зеленчукови сокове; с плодове; със сокове, плодове и сурови зеленчуци; само на вода. Препоръчително е разтоварващите и пречистващи режими да бъдат изготвени и да са под наблюдението на опитни диетолози – специалисти по лечебно хранене и лекари-натуропати.

Разбира се, възможността за разтоварване и пречистване е много благоприятна и преди празниците, докато още текат Коледните пости. Чрез следването им човек може да пречисти тялото си отвън и отвътре; да стане по-добър, скромен, трудолюбив, благ, здрав, чист и да се облагороди духовно.

Екипът на Център за здравословен живот Vita Rama ви пожелава от все сърце щастливи и здравословни Коледни и Новогодишни празници!

Прочетете още: Био здравословни продукти Vita Rama за трапезата на Бъдни Вечер
Прочетете ощеЗдравословна Коледна трапеза

 

Свързани публикации

Празниците са времето да сме активни

Празниците са времето да сме активни

Коледните и новогодишни празници наближават, а всички знаем колко е трудно човек да контролира апетита си пред отрупаните с най-различни вкусотии празнични трапези. Дори и за най-отдадените...

  повече »  
Как да се справим с често срещаните здравословни проблеми около празниците?

Как да се справим с често срещаните здравословни проблеми около празниците?

Времето е най-ценният ни ресурс! Цяла година чакаме свободното време около Коледните и Новогодишни празници и би следвало да имаме умението да го оползотворим. Но статистиката...

  повече »  


Send Email