Начало » Статии » Здравословно хранене » 12 съвета за здравословна Коледа и Нова година

12 съвета за здравословна Коледа и Нова година

Send Email

В очакване сме на Коледните и Новогодишни празници!
Tе се асоциират с топлина, уют, близки взаимоотношения, духовност, добро настроение, вкусна храна и веселие. Всички, обаче знаем колко е трудно човек да контролира апетита си пред отрупаните с най-различни вкусотии празнични трапези. Дори и за най-отдадените привърженици на здравословното хранене, разнообразието от апетитни ястия и изкушаващи сладкиши е истинско предизвикателство.

Ето защо, Лечебен център Vita Rama ви кани да прекарате една истинска здравословна Коледа и Нова година, облечени с много здраве и жизненост, любов, духовност и щастливи моменти, като ви предлагаме 12 съвета за здравословна Коледа и Нова година:

1. Избирайте растителна храна - плодове, зеленчуци, зърнени и бобови храни, семена и ядки, за да сте винаги във форма, с добро самочувствие и в добро здраве.

2. Предпочитайте винаги пресни и добре узрели плодове и зеленчуци. Те са пълни с витамини, минерали и готова форма на енергия. Консумирайте ги цели или в леко задушена форма.

3. Стартирайте деня и използвайте винаги прясно изцедени сокове – от пресни плодове и зеленчуци. Те се усвояват най-добре сутрин на гладно. Количеството им да не надвишава 200 мл., за да не се увеличи гликемичният индекс поради липсата на целулоза. Изключение правят цитрусовите плодове, които могат да се консумират до 500 мл.

4. Консумирайте пълнозърнести храни (богати на фибри). Това са кафяв ориз, зелена елда, просо, качамак, киноа, лимец, овес, боб, леща, нахут, мунг дал, грах, царевица. За съжаление българите страдат от дефицит на фибри. Консумацията им не достига повече от 5 до 15 гр. на ден, а препоръчителната дневна доза е минимум 30 гр. Фибрите ни помагат за по-добро елиминиране на хранителни отпадъци, за добър холестерол, както и за правилната детоксикация на организма. За целта избирайте винаги нерафинирани храни.

5. Предпочитайте пълнозърнест хляб, приготвен от пълнозърнести брашна (ръж, лимец, ечемик), без добавена мазнина, семена или ядки. За тези от вас с непоносимост към глутена се препоръчват пълнозърнести безглутенови питки от царевично, оризово или брашно от просо.

6. Не консумирайте концентрирани мазнини като олио, маргарин, масла, зехтин и други – студено пресовани или рафинирани. Необходимата мазнина си набавете от изкиснати семена и ядки (до 50 гр. на ден) или авокадо (до едно голямо на ден), или маслини (до 20 броя на ден). Ако много желаете някаква мазнина, за предпочитане е нерафинирано сурово краве масло. Не консумирайте повече от една чаена лъжица на ден, добавено накрая на топлото ястие. Мазнините имат тенденцията да полепват по стените на клетките и да спират усвояването на глюкоза и други важни вещества.

7. Овкусявайте добре храната си с най различни подправки като сминдух, целина, джоджен, риган, босилек, червен пипер, куркума, копър, магданоз, както и малко люти подправки: бял пипер, червен пипер, джинджифил. Внимавайте със солта, тя има склонност да прави едема (отоци). Може да я използвате в малки количества като овкусител и за по-добро разграждане на белтъците. Да не се консумират повече от 3-4 гр. на ден.

8. Хранете се винаги, когато сте истински гладни. Тогава всичко в организма работи за смилане, разграждане и усвояване и храната наистина ни носи удоволствие, хранителни вещества и енергия.

9. Не преяждайте! Доказано е че центърът, който регулира чувството за глад, се намира в хипоталамуса и се нарича appetite thermostat. Чак на двайсетата минута, той отчита дали има достатъчно глюкозен спинален инсулин и регистрира нуждата ни от още храна.

10. Хранете се в приятна атмосфера на хармония, добро настроение, близки приятели и роднини, красиво подредена маса и блюда.

11. Движете се, защото циркулацията на кръвта и лимфата са 50% от физическото здраве. Препоръчваме ви да правите редовно кратки разходки и разтягане (или йога упражнения), но също и по-интензивни тренировки и аеробика. Използвайте почивните дни да сте сред природата, като особено благоприятно е планинското ходене.

12. Направете разтоварване и пречистване на организма след празниците.
Месец януари е много подходящ за следване на здравословни програми за детокс и отслабване, чрез които отново да почувствате пълноценна енергия и жизненост. Към тези режими трябва да се подходи разумно и според индивидуалното здравословно състояние. Има различни форми на разтоварване: с плодови и зеленчукови сокове; с плодове; със сокове, плодове и сурови зеленчуци; само на вода. Препоръчително е разтоварващите и пречистващи режими да бъдат изготвени и да са под наблюдението на опитни диетолози – специалисти по лечебно хранене и доктори натуропати.

Разбира се, възможността за разтоварване и пречистване е много благоприятна и преди празниците, когато текат Коледните пости. Чрез следването им човек може да пречисти тялото си отвън и отвътре; да бъде по-добър, скромен, смирен, благ, здрав, чист и да се облагороди духовно.

Екипът на Лечебен център Vita Rama ви пожелава от все сърце щастливи и здравословни Коледни и Новогодишни празници!

Свързани публикации

Празниците са времето да сме активни

Празниците са времето да сме активни

Коледните и новогодишни празници наближават, а всички знаем колко е трудно човек да контролира апетита си пред отрупаните с най-различни вкусотии празнични трапези. Дори и за най-отдадените...

  повече »  
Как да се справим с често срещаните здравословни проблеми около празниците?

Как да се справим с често срещаните здравословни проблеми около празниците?

Цяла година чакаме свободното време около Коледните и Новогодишни празници и би следвало да имаме умението да го оползотворим. Но статистиката показва, че точно около празниците броят на...

  повече »  
Send Email