Начало » Статии » Здравословно хранене » Мазнините – полезни или вредни

Мазнините – полезни или вредни

Send Email

Статията е обновена на: 18.10.2019 г.

Мазнините са един от основните компоненти, присъстващи във всички храни. Те са съставени предимно от въглерод, водород и кислород. Окисляват се до въглероден диоксид, вода и кетонови тела, като по този начин произвеждат енергия.

Основни свойства на мазнините

Мазнините се делят на два основни виданаситени и ненаситени мазнини и са съставени предимно от мастни киселини и глицерол.

Незаменимите, или жизнено важни за тялото мастни киселини, които не се синтезират естествено в организма, трябва да се набавят чрез храната. Това са есенциални мастни киселини, които са няколко вида – линолова (LA), линоленова (ALA), ейкозапентаенова (ЕРА), докозахексаенова (DHA) и арахидонова (АА) киселини.

LA е основният представител на Омега-6 маслата. Тя е жизненоважна и е от изключително значение за някои хормони, за здравата кожа и коса.

ALA е към групата но Омега-3 мастните киселини. Тя подпомага нервната и мозъчната дейност, подобрява протекаемостта на кръвта и служи като източник на следващите мастни киселини.

EPA, DHA и АА се числят към т.нар. „висши“ Омега-3. Те подпомагат мозъчната дейност и сърдечно-съдовото здраве, както и предшестват образуването на вещества, които участват в регулирането на редица жизнени процеси, например на тромбоцитите, образуването на простагландините и други.

Основните есенциални мастни киселини са Омега 3 и Омега 6

Омега 3 мастни киселини се срещат по-често в животински продукти, особено в рибеното масло, но и в някои растителни продукти като: лен, чиа, коноп, орехи, тученица и някои водорасли, както и (в по-малко количество) в повечето зелени храни и в плодове като ягоди, малини и киви. При нормални функции на органите и правилно хранене, тялото преобразува ALA във висшите Омега 3.

Омега 6 мастна киселина се съдържа в много зеленчуци, плодове, ядки и семена, зърна и зародиши, както и в повечето животински продукти. Рядко е възможно да се получи недостиг от нея, но затова пък излишъкът измества по-дефицитните мазнини от групата на Омега-3 и затруднява тяхното усвояване.

Холестерол

Друг важен продукт на мазнините е холестеролът. Той се синтезира от тялото, но допълнително може да се натрупа от консумация на животински мазнини.

Присъства в кръвта и в повечето тъкани в човешкото тяло, част е от клетъчните мембрани и е важен за нервната система. Надбъбречните жлези използват холестерола за произвеждането на кортикостероиди, които имат адаптивни и противовъзпалителни функции. Повишаването на холестерола в тялото обаче означава, че е настъпил някакъв възпалителен процес и има повишена киселинност.

Мазнините, които повишават нивото на холестерол в кръвта се намират в тлъстото месо, сланината, яйчния жълтък, мазните млечни продукти, палмовото масло и повечето преработени мазнини.

Консумирането на голямо количество киселинообразуващи храни със сложни структури на мазнините и белтъчините (особено от животински произход), води до повишаване на киселинността в организма. Резултатът е възпаление, дегенерация и смърт на клетките. Всички необходими мазнини за тялото присъстват в чистите семена и ядки, зърна, зеленчуци и плодове.

Препоръки от екипа на Vita Rama за консумация на мазнини

Запомнете: човешкият организъм има нужда само от малки количества мазнини. Когато мазнината е в повече - и особено ако се смесва с концентрирани белтъчини и въглехидрати - храносмилането и обмяната на веществата се забавят и това пречи на усвояването на други основни хранителни елементи.

Затова употребявайте умерено мазнините!
 



Send Email