Начало » Статии » Здравословно хранене » Мазнините – полезни или вредни

Мазнините – полезни или вредни

Send Email

Мазнините са един от основните компоненти, присъстващ във всички храни. Те са съставени предимно от въглерод, водорд и кислород. Окисляват се до въглероден диоксид и вода, като по този начин произвеждат енергия.


Основни свойства на мазнините:

Мазнините се делят на два основни вида – наситени и ненаситени мазнини и са съставени предимно от мастни киселини и глицерол.

Незаменимите, или жизненоважни за тялото мастни киселини, които не се синтезират естествено в организма, трябва да се набавят чрез храната. Това са есенциални мастни киселини, които са три основни вида – линолова, линолеева и арахидонова киселини.

Линоловата киселина е жизненоважна и е от изключително значение за здравата кожа и коса.

Линоленовата киселина подпомага нервната и мозъчната дейност.

Арахидоновата киселина предшества образуването на вещества, които участват в регулирането на много жизнени процеси на тромбоцитите, простагландините и други.

Основните есенциални мастни киселини са Омега 3 и Омега 6.

Омега 3 мастна киселина се среща предимно в месните храни, особено в рибеното масло и в някои растителни продукти като: лен, коноп, орехи, в минимално количество и в някои плодове като ягодите.

Омега 6 мастна киселина се съдържа в много зеленчуци, плодове, ядки и семена. При нормални функции на органите в организма, тялото преобразува Омега 6 в Омега 3.

Друг важен продукт на мазнините е холестеролът. Той присъства в кръвта и в повечето тъкани в човешкото тяло и е изключително важен за нервната система. Холестеролът и производните от него са важна част от клетъчните мембрани. Надбъбречните жлези използват холестерола за произвеждането на кортикостероиди, които има противовъзпалителни функции за защита на тялото. Повишаването на холестерола в тялото означава, че е настъпил някакъв възпалителен процес и има повишена киселинност. Има добър и лош холестерол.

Мазнините, които повишават нивото на холестерол в кръвта се намират в месото, млечните продукти, сланината, кравето масло, палмовото масло.

Консумирането на голямо количество киселино образуващи храни със сложни структури на мазнините, белтъчините и въглехидратите (като животински, млечни, зърнени и ядки), води до повишаване на киселиността в организма. Резултатът е възпаление и смърт на клетките. Всички необходими мазнини за тялото присъстват в пресните и чисти плодове, зеленчуци, семена и ядки.

Няколко препоръки от екипа на Vita Rama за консумация на мазнините:

Човешкият организъм има нужда от минимални количества мазнини. Когато мазнината се смесва с белтъчини и въглехидрати, храносмилането се забавя и това пречи на усвояването на основни хранителни елементи.

Затова употребявайте умерено мазнините.
 

Send Email