Начало » Статии » Здравословно хранене » Зеленчуци за здраве

Зеленчуци за здраве

Send Email

Какво са зеленчуците според Vita Rama?

Зеленчуците са безспорно една от най-здравословните храни с високо енергийно съдържание. Те са богати на аминокиселини, лесноусвоими захари, ензими, минерали, витамини, хлорофил, органична вода и други полезни вещества.
 
Зеленчуците са жизнено необходими за възстановяването и пречистването на организма. Неслучайно, зеленчуците имат основна роля в лечебните програми на Vita Rama.

Зеленчуците могат да се консумират под всякаква форма: като салати, сокове, задушени на пара, в комбинация с други храни. Тъй като са богати на целуоза, те са прекрасен източник на естествени фибри, които подпомагат доброто храносмилане и очистване на храносмилателния тракт от натрупаните фекални камъни и отрови.  Препоръчително е всяко основно хранене да започва с пресни зеленчуци в различни комбинации. Ако консумирате белтъчна храна, салатата трябва да се състои предимно от листовидни зеленчуци като маруля, магданоз, зеле, репички и др. Ако употребявате нишестена храна е добре да започвате с моркови, червено цвекло, зеле и др.

За хората със стомашни проблеми се препоръчва консумирането на зеленчуци под формата на сокове или задушени. При изцеждането на зеленчуци под формата на сок, целуозата се отделя и ги превръща в концентрирана храна.
 
Зеленчуковите сокове са особено полезни за болни и изтощени хора, тъй като могат бързо да подпомогнат пречистването на кръвта, възстановяването на жлезите, тъканите и органите.
 
България е богата на разнообразни зеленчуци през цялата година. Това дава възможност да се храните винаги със сезонни, добре узрели зеленчуци.
 
През лятото ви препоръчваме да консумирате т.нар. охлаждащи зеленчуци като: краставици, зеле, маруля. А през зимата т. нар. загряващи зеленчуци като: моркови, червено цвекло, гулия и други кореноплодни.  

Още за зеленчуците и техните лечебни качества:

Зеленолистните зеленчуци са храна номер 1, която може да се консумира ежедневно, за да спомага за подобряване на вашето здраве. Това е така, защото листните зеленчуци са богати на фибри, витамини, минерали и растителни вещества, които могат да ви помогнат да се предпазите от сърдечни заболявания, диабети и може би, дори рак.

Марулята съдържа голямо количество калий, калций, фосфор, силиций, сяра, както  и желязо, магнезий и други важни микроелементи и витамини. Желязото е много важно за далака, който служи като резервоар за кръвта. Поддържането на далака здрав, спомага за здрава имунна, лимфна и кръвоносна система. Консумацията на салата подпомага жените, които кърмят, да имат обилно мляко. Марулята допринася и за растежа на косата.

Репичките са прекрасен ниско калоричен зеленчук. Имат добро съдържание на витамин А и С. Богати са на минерали – калций, фосфор, калий и магнезий. Репичките улесняват храносмилането, спомагат за премахването на запек, лечението и предотвратяването на хемороиди. Съдържанието на калций  помага за намаляване на високото кръвно налягане, за здрави кости и зъби. Репичките имат анти-ракови качества.

Краставиците са с богато съдържание на микролементи и голямо количество структурирана вода. Съотношението на солите, макро и микроелементите, е особено благоприятно за възстановяване на сърдечно-съдовата дейност, както и за диабет.

Доматите са много богати на органични киселини, които подпомагат храносмилането.  Препоръчително е да се консумират добре узрели, прясно откъснати и обелени. Най-полезни са, когато се приемат като самостоятелна храна.

Чушките са изключителен източник на витамин С. Имат добро съдържание на витамин К, В6, А, както и минералите – калий и манган. Различните витамини и фитохимикали в чушките, като витамин А, В6, В9 и С, имат антиоксидантно свойство. Тези витамини имат способността да елиминират свободните радикали в тялото. Подпомагат здравето на сърдечно-съдовата система и дебелото черво.

Морковите са богати на витамини, микроелементи и особено на каротин, от който се изработва витамин А. Те подхранват кожните и слизести обвивки като ги правят по-здрави. Морковите са много полезни за очите. Регулират обмяната на веществата, чрез което действат профилактично и лечебно при различни заболявания - малокръвие, авитаминоза, гастрит и др.

Зелето съдържа много органичен йод, витамин C, мед и много други минерали и витамини. Действа благоприятно и регулира централната нервна система и влошената обмяна на мазнините. Спомага за бързо излекуване на язви на стомаха  и стомашно чревния тракт.

Магданозът съдържа разнообразие от минерални соли и витамини. Богат е на калиеви, калциеви, магнезиеви, фосфорни и желязни соли, витамин PP, B1, B2, C и каротин.  Магданозът е богат на етерни масла, които лекуват заболявания на пикочно половата система. Той е противовъзпалителен и антипаразитен, а едно от най-интересните и най-полезните му свойства е, че може да раздроби камъни в бъбреците.

Копърът се доближава до магданоза като съдържание на минерали и витамини. Спомага за доброто храносмилане. Полезен е за туморни образования.

Съветът на екипа на Vita Rama  е редовно да консумирате пресни зеленчукови салати, както и сокове от зеленчуци. Така ще подобрите храносмилането си, ще снабдите организма си с всички нужни витамини, микроелементи и соли, които ще поддържат тялото ви здраво и балансирано.

Искате ли да подобрите начина ви на живот, да се научите да живеете много по-здравословно и да сте в хармония с вашето тяло?

Запишете се за програмите на Vita Rama тук и променете живота си!
 
 

Send Email