Начало » Статии » Здравословно хранене » Как да постим правилно и балансирано по време на Коледните пости?

Как да постим правилно и балансирано по време на Коледните пости?

Send Email

Интервю с д-р Димитър Пашкулев, лекар, специалист по интегрална природна медицина и част от екипа на Център за здравословен живот Vita Rama.

1. Д-р Димитър Пашкулев, как да подходим правилно по време на постите?

Правилно разбиран, постът се състои както от ограничаване на консумацията на животински продукти (месо, риба, яйца, мляко, сирене, кашкавал) и изолирани мазнини (олио, зехтин, шарлан и масло), така и от това да развиваме една по-висока нравственост, отговорност към своите близки, към човечеството и природната среда.

2. Как всъщност да постим правилно, без да лишаваме от нищо важно организма си?

След като изключим всички животински продукти от менюто си, е важно да премахнем и някои други храни, които са вредни за здравето ни, и да добавим други, които са полезни. Необходимо е да ограничим до минимум продуктите, които повече натоварват и дисбалансират организма – силно преработени и рафинирани храни, като вафли, шоколади, торти, чипсове, снаксове, тестени храни, изолирани растителни мазнини. Това са храни, богати на празни калории и бедни на полезни хранителни вещества.

След като премахнем това, което пречи на организма ни, можем да добавим разнообразни цели растителни храни, които ще осигурят повечето хранителни вещества за нашето тяло. Трябва да се храним балансирано, включвайки всеки ден разнообразие от цели растителни храни, като плодове, зеленчуци, зърнени, бобови, малко семена, ядки, маслини и авокадо. Могат да се включат и други различни суперхрани и добавки, ако има нужда.

3. Какви са ползите от постенето?

Физиологично погледнато, постенето може да компенсира негативните ефекти от храната, която масово се консумира – твърде много животински белтъчини и мазнини, преработени продукти, както и рафинирани растителни продукти. Научните данни за постите посочват като основни ползи балансирането на храносмилателната система, подобряване на кръвообращението и подсилване на имунитета. И разбира се, постът ни призовава към по-осъзнато отношение към заобикалящата ни среда!

Прочетете повече:
Мазнините – полезни или вредни?

4. Разкажете за някои подправки, които могат да ни разнообразят вкуса по време на пости?

Свежите или изсушени леки подправки като магданоз, копър, чубрица, джоджен, сминдух, майоран и редица други, могат да се ползват свободно. Те са не само подобрители на вкуса, но и съдържат ценни фитохимикали от лабораторията на природата, чрез които се подобрява състоянието на храносмилателната, дихателната и други системи, както и се повишава антиоксидантният защитен капацитет. Твърде лютивите зеленчуци и подправки, като джинджифил, хрян и синап, също могат да са полезни чрез противомикробното си и пречистващо действие, но могат и да дразнят лигавиците, така че не трябва да се прекалява с тях.

5. Как да си набавим белтъчини от растителната храна?

Много хора в днешно време всъщност системно злоупотребяват с количеството протеини, които приемат – това натоварва черния дроб, бъбреците, ставите и може да активизира редица възпалителни, алергични, автоимунни и дори туморни процеси. Мит е, че само от животинските храни можем да си набавим белтъчини.

При разнообразно хранене със зърнени, бобови, ядки, семена и зеленолистни можем да си набавим всички есенциални аминокиселини и протеини, от които нашето тяло има нужда. Могат да се добавят и някои концентрирани източници на белтъчини, като водорасли, цветен прашец и хранителна мая. Ако все пак споменатото разнообразие е проблем, могат да се добавят и някои функционални храни и добавки с растителни белтъци и добавени аминокиселини, като например лизин.

6. Какви са съветите ви за тези, които ще постят за пръв път? На кои храни да наблегнат?

Най-добрият съвет, който мога да дам, е предварително да се подготвят чрез постепенно намаляване на животинските продукти и изолираните мазнини, както и да увеличат консумацията на плодове и зеленчуци. Има много привлекателни алтернативи на стандартните рецепти, с които всички сме свикнали, като кюфтета и шишчета с тофу, нахут или други бобови, „рибена“ супа с водорасли, сирена с хранителна мая, млека от ферментирали ядки и т.н.

7. Има ли хора, които не трябва да се подлагат на пост?

Постите са благоприятни за всички хора, дори и тези със здравословни проблеми, както и при деца, бременни и кърмещи жени. Все пак при тези групи е добре да има съвети и лекарско наблюдение от специалисти.

8. Защо хората бъркат поста с гладуване и лишение?

В интернет пространството има масово объркване относно понятията „пости“ и „гладуване“. Почти всички здрави и дълголетни народи, включително българите до средата на миналия век, са се хранили предимно с цели растителни храни, което е и в основата на правилния пост. Но ако под „пост“ разбираме по-строги ограничения, като това да се кара само на плодове, сокове или вода, то това са режими, които могат да са полезни само за кратки периоди и ако са ръководени от специално подготвен експерт. Тяхното неправилно прилагане може да причини различни по вид и степен проблеми със здравето.

9. Как да постим, без да качваме килограми?

Идеята е да употребяваме умерено количество цели растителни храни и да не се фиксираме само върху храненето, а да спортуваме, да творим и изобщо – да живеем един пълноценен живот. Без изключение, по време на пости напълняват само онези, които употребяват много мазнини и рафинирани продукти или употребяват само малка част от възможната гама растителни храни, така че чрез количество се опитват да компенсират качеството, което обаче няма как да се случи!

10. Дайте ни една бърза рецепта за вкусен обяд по време на пости?

Започнете със салата от разнообразни зеленчуци, не подценявайте и земната ябълка – най-силният сезонен пребиотик. Вместо олио или майонеза за дресинг на салатата, може да завъртите в блендера ядки или авокадо, с малко вода и предпочитани подправки. Към обяда можете да добавите някакъв вид зърнено ястие в комбинация с бобово и зеленчуци. Например: императорски ориз със зеленчуци, яхния с карфиол и нахут, гювеч със сини сливи, просо с нахут. Ако сте накиснали от вечерта боб и нещо зърнено, те ще се сварят по-бързо.

Разгледайте нашите предложения за дневни менюта с интересни и вкусни рецепти, които споделяме по време на Коледните пости!

11. Трябва ли да приемаме някакви витамини по време на постите?

Въпреки че пълноценните растителни продукти съдържат почти всички нутриенти и допълнителни съставки, при съвременните условия е възможно да има нужда да подсилим организма си с помощта на някои витамини и минерали, като например витамин В12 и витамин D.

Витамин B12
е изключително важен за правилното функциониране на нервната и сърдечно-съдовата система, както и за клетъчното делене. Той се съдържа най-вече в храни от животински произход, а дори и такива храни да се приемат, често настъпват дефицити, защото витамин B12 много трудно се усвоява от организма.

Ако не сме се излагали достатъчно на слънце през топлите сезони, нивата на витамин D3 е възможно да се понижат и да се налага прием на добавка до пролетта.

По-рядко, индивидуално преценено чрез изследвания, могат да се назначат и други добавки или така наречените „суперхрани“ за попълване на дефицити, ако има такива.

12. Подходящо ли е да се пости по време на епидемия от коронавирус?

Самият факт, че традицията е постановила най-дългите пости да са през късната есен и ранната пролет, е показателен. Това в действителност са сезоните с най-висок риск от вирусни заболявания, така че режими за балансирано разтоварване са повече от желателни именно тогава. Но най-напред е важно да се научим да ги провеждаме наистина правилно!

Прочетете повече:
Как да се предпазим от коронавирус?
Билки и добавки по време на Коледните пости
Коледни пости 2020 с Vita Rama

Включете се сега в новата ни Facebook група Vita Rama - Здравословен живот!
Там всеки ден ще ви очакват нови менюта за Коледните пости, статии и полезни съвети за здраве, а нашите специалисти ще са на линия, за да отговорят на въпросите ви с радост. Нека започнем заедно да следваме Коледните пости и да си помагаме взаимно за един по-здравословен живот! Включете се от тук.
 



Send Email