Начало » Статии » Храни и добавки » Как да се предпазим от дефицит на Омега 3

Как да се предпазим от дефицит на Омега 3

Send Email

Роля на мазнините в организма

Мазнините са важна част от метаболитните процеси в нашия организъм. Различаваме два вида – есенциални и неесенциални.

Неесенциалните мазнини се произвеждат в организма и не е необходимо да се приемат от външен източник. Есенциалните мазнини се образуват само в растенията и затова е необходимо да си ги набавяме чрез храната.

Главните есенциални мастни киселини са омега-3 и омега-6, като в човешкия организъм (особено при сегашните условия) често се наблюдава тенденция за недостиг или липса на омега-3.

Още по темата за мазнините от екипа на Vita Rama:

Омега-3 мастните киселини допринасят за здравето по следните начини:

Основните и най-важни видове омега-3 са:

Съществуват различни статии, научни теми и изследвания, които дават противоречиви мнения относно източниците на прием и дефицитите, свързани с омега-3 – по-точно, с DHA омега-3.

Наблюденията и дългогодишната практика на специалистите от Център за здравословен живот Vita Rama, показват че най-добрите естествени източници за получаване на нужните за организма количества омега-3 и нейните производни са следните сурови растителни храни: ленено семе, чиа, коноп, тученица, спанак, маруля, коприва, морски водорасли, банани, боровинки, малини, киви и други.

Ако консумирате по-големи количества зеленолистни и спазвате определени правила за комбинирането им, няма място за опасения, че имате дефицит от омега-3.

Най-много EPA и DHA форми на омега-3 са открити в рибата. Но задължително ли е да ядем риба, за да си ги набавим?

Мазнината в рибата, преминала през термична обработка, образува различни канцерогенни вещества, което носи значителни рискове за организма. Като допълнение, има и голяма вероятност рибата да съдържа живак, тъй като моретата и океаните са силно замърсени.

Най-добрите естествни източници на омега-3 сред морските храни са различни видове водорасли.

Добавка омега-3 на Opti3

Практически изводи относно омега-3

За да осигурите достатъчно количество омега-3 за организма си, следвайте тези три съвета:

1) Консумирайте достатъчно количество ALA омега-3, за да си набавите и достатъчно ЕРА и DHA омега-3. Според официални данни между 0,1 и 0,5% от ALA, спрямо общите дневни калории, са достатъчни, за да се осигури нужното количество омега-3. Но при дефицит или при тежки физически натоварвания, количеството може да се увеличи до 3–5% от общите калории. ALA омега-3 може да се набави от всички гореспоменати естествени източници.

2) Пропорцията между консумираните омега-3 и омега-6 не трябва да надвишава 1:3, като най-добрият вариант е 1:1. Омега-3 и омега-6 използват един и същ ензим, чрез който се разграждат до техните производни, специално за Омега 3 до EPA и след това до DHA. Изследване на American journal of clinical nutrition показва, че увеличаването на омега-6 (от 15 на 30 грама дневно) намалява трансформирането на омега-3 в DHA с около 40%.

В наши дни се наблюдават тенденции за консумирането на още по-големи количества омега-6, както и изобщо на много концентрирани мазнини като зехтин и растително олио. Всички видове изолирани мазнини, дори студено пресованите и приетите за „полезни“ омега-3 (ленено и рапично олио), са вредни за човешкия организъм. Те бързо се окисляват, образуват свободни радикали и могат да наранят артериите.

3) Консумирайте не повече от 10% мазнини от общите калории. В противен случай организмът трудно може да усвои по-голямото количество мазнини и цялото тяло се затлачва, като особено страдат артериите. В изследване, водено от д-р Дейвид Бланкенхорн, в продължение на една година са давани на хора трите вида мазнини – наситени, ненаситени и есенциални.

Резултатите са, че всички, до една, изолираните мазнини образуват лезии по артериите. Препоръчително е мазнините да бъдат набавени от цели растителни храни, като най-добрите източници са вече споменатите семена, ядки, морски водорасли и зеленолистни зеленчуци.

И все пак, ако нямате възможност да следвате тези три съвета и да консумирате достатъчно количество от препоръчаните сурови растителни източници на омега-3, специалистите на Център за здравословен живот Vita Rama са избрали за вас подходящ продукт, богат на DHA и EPA омега-3. Това е Opti3 омега-3, който е 100% веган безглутенова добавка, извлечена изцяло от водорасли и растителни източници.

Прочетете още:



Send Email