Начало » Статии » Храни и Добавки » Трябва ли да приемаме добавка DHA за мозъчната функция?

Трябва ли да приемаме добавка DHA за мозъчната функция?

Send Email

Концепцията за витамините е описана за първи път от д-р Фънк в неговата забележителна работа през 1912 г. - идеята, че има сложни съединения, които тялото ни не може да произведе само от нулата и затова трябва да си ги набави от храната.

Мазнините като омега-3 са важни за организма.

До средата на 20-ти век вече били открити и изолирани всички витамини, но едва през 60-те години започваме да осъзнаваме, че определени мазнини също са важни. През 1929 г. необходимостта на мазнини се установява окончателно при плъховете, но когато един от изследователите опитал върху себе си диета на 99% без мазнини в продължение на шест месеца, по ирония на съдбата той се почувствал по-добре. Високото му кръвно налягане си заминало, почувствал се по-енергичен, мигрената му изчезнала. Този експеримент, само върху един човек, подкрепил съмнението на медицинската общност, че есенциалните мастни киселини нямат никакво значение за храненето на хората, до развитието на напълно парентералното хранене през 60-те години: което означава изцяло интравенозно хранене, което е било първоначално разработено за бебета, родени без функциониращи черва.

Специфичността на мазнини като омега-3.

Но първите препарати били без мазнини, защото сме си мислели, че хората не се нуждаят от мазнини и така това бързо довело до сериозни дефицити на есенциални мастни киселини, което в крайна сметка убедило медицинската общност, че някои мазнини наистина са важни. Започнали да използват шафраново масло, но както открили при едно младо момиче, на което му го давали след огнестрелна рана в корема, ние не само се нуждаем от мазнини, но и от специфичен вид мазнини като омега-3и така, след като преминали към соево масло, тя се възстановила до нормално състояние.
 

Оптималното количество омега-3.

Фактът, че отнело толкова много време и под такива изключителни обстоятелства, за да се демонстрира важната природа на омега 3 показва колко е трудно да се развие ясен недостиг на омега 3. Разбира се, количеството, което е необходимо, за да се избегне недостиг, не е непременно оптималното количество за здраве. Витамин С, равен на една супена лъжица портокалов сок, ще бъде достатъчен за да се избегне скорбут (явен недостиг на витамин С), но никой не смята това количество витамин C за оптимално за здравето ни.

Омега-3 за сърцето.

Ролята му в сърдечното здраве е поставена под съмнение, което изглежда се основава върху една погрешна предпоставка преди всичко, ето защо приемането на допълнително омега 3 за здравето на сърцето може би няма никакъв смисъл.

Добавка DHA за подобряване на мозъчната функция?

Допълнително DHA може и да не помогне на бременни или кърмещи жени, които ядат риба, но онези, които искат да избегнат замърсителите в рибата, могат да приемат добавки с масло от незамърсени водорасли, за да набавят най-доброто от двата свята за своите бебета.

Вижте видеото към статията: 

3 вида проучвания за ролята на DHA  в здравето на мозъка.

Нека вземем например известното проучване Омега Алфа: хиляди хора, разделени на групи за над три години, които приемат или дълговерижните омега-3 от рибата, късоверижните омега-3 от растенията или плацебо и не се откриват никакви значителни ползи за която и да било добавка омега-3 по отношение на глобалния когнитивен упадък.

Но повечето хора са приемали риба, получавайки по този начин преобразувано DHA в храната си, и така общи проучвания върху населението като това, което не открива никакви ползи, не могат да ни дадат пълната информация за ролята на DHA в здравето на мозъка, както когато дават на половината от тези хора портокали и не откриват никаква разлика в честотата на поява на скорбут – нула и в двете групи – и така се стига до заключението, че витамин C не играе никаква роля в появата на скорбут.

Влиянието на DHA при хора с рядка консумация на риба.

През 2013 г. за първи път е открито, че приемането на добавка DHA подобрява паметта и времето за реакция сред младите възрастни, които рядко ядат риба. Предишни проучвания на случаен принцип не са успели да открият такава полза сред хората на възраст между 10 и 45 години, но всички те продължили едва няколко месеца в най-добрия случай, докато проучването от 2013 г. продължило 6 месеца.

Изводи за DHA и мозъчната функция. 

Ако всички проучвания показват или никакъв ефект или положителен ефект, можем все пак да опитаме, но в едно от тези по-кратки проучвания приемането на добавка DHA не само не успяло да установи ползи, но и изглежда влошило нещата. След 50 дни хората, които консумирали DHA, имали по-лоша памет от тези, които приемали плацебото.

Така че, от общо шестте контролирани проучвания на случен принцип, четири не установили нищо, едно установило ползи и едно установило вреди. Следователно, ако става въпрос само за стимулирането на мозъчната функция в краткосрочен план, по-скоро да се застане на страната на предпазливостта.

автор: Д-р Майкъл Грегър
източник: https://nutritionfacts.org/video/should-we-take-dha-supplements-to-boost-brain-function/

Свързани публикации

Оптималната доза витамин D

Оптималната доза витамин D

 Ако всеки човек приема 2000 единици витамин D на ден. Това може да промени нивата му в кръвта от средно 50 до 110 единици, които според някои оценки могат да добавят години към...

  повече »  
Помагат ли добавките с витамин D за Диабет, Отслабване и Кръвно налягане?

Помагат ли добавките с витамин D за Диабет, Отслабване и Кръвно налягане?

Статии, подобни на тази, продължават да се публикуват, като агитират, че витамин D е лек за всичко. Рецептори на витамин D се откриват в повечето тъкани на нашето тяло, включително и в мозъка....

  повече »  


Send Email