Начало » Статии » Храни и добавки » Влияе ли приемът на Омега-3 на мозъчната дейност?

Влияе ли приемът на Омега-3 на мозъчната дейност?

Send Email

Концепцията за витамините е описана за първи път от д-р Казимир Фънк в забележителния  му труд от 1912 г. Той очертава теорията, че съществуват сложни съединения, които тялото ни не може да произведе от нулата и затова трябва да си ги набавя от храната. До средата на ХХ век вече били открити и изолирани всички витамини, но едва през 60-те години започва да се изяснява, че определени мазнини също са важни. През 1929 г. необходимостта от мазнини е установена при плъховете, но когато един от изследователите опитал диета на 99% без мазнини в продължение на шест месеца, той се почувствал по-добре. Високото кръвно налягане и мигрената изчезнали, чувствал се по-енергичен. Този експеримент на един единствен човек тогава потвърдил мнението на медицинската общност, че есенциалните мастни киселини не са важни. Това виждане продължило до въвеждането на парентералното хранене.

Важността на Омега-3 мазнините

През 60-те години било въведено напълно парентералното хранене, при което пациентът се храни изцяло интравенозно. То е било първоначално разработено за бебета, родени без функциониращи черва.

Първите препарати за парентерално хранене не съдържали мазнини, защото тогава се е вярвало, че не се нуждаем от тях. Този медицински подход бързо довел до сериозни дефицити на есенциални мастни киселини и това убедило медицинската общност, че някои мазнини наистина са важни. Започнало приложението на шафраново масло, а след това и на соево.

Оптималното количество Омега-3

Дългият период за осъзнаването на важността на Омега-3 всъщност показва колко е трудно да се развие ясният му недостиг. ;Трябва да правим разлика, разбира се, между количеството, необходимо да избегнем недостиг и оптималното количество, за да сме здрави. Например, витамин С, съдържан в 1 с.л. портокалов сок, е достатъчен за да се избегне скорбут, но никой не смята това количество витамин C за оптимално за здравето ни“, казва д-р Майкъл Грегър.

Прием на Омега-3

Съществуват 3 основни вида Омега-3 мастни киселини – алфа-линоленова киселина (ALA), ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA) Докато ALA се намира главно в растенията, а DHA в рибата, яйцата и морските водорасли.

Ролята на Омега-3 мастните киселини за сърдечното здраве е поставена под съмнение, както и подобряването на мозъчната функция. Ако бременни или кърмещи жени, консумиращи риба, приемат Омега-3 като хранителна добавка, може и да няма ефект. Но ако искат да избегнат токсините в рибата и не я консумират, могат да приемат добавки с масло от незамърсени водорасли и така да снабдяват бебетата си с нужното количество важни есенциални мазнини, смята д-р Грегър.

Вижте видеото: 

Проучвания за ролята на DHA в здравето на мозъка

Популярно проучване, обхванало хиляди хора, разделени над три години в групи – едната консумирала дълговерижните Омега-3 мазнини чрез рибата, втората – късоверижните Омега-3 от растенията, а третата – плацебо. Не били открити никакви значителни ползи от приема на видовете добавки Омега-3 по отношение на цялостните когнитивни увреждания.

Но повечето хора са приемали риба, получавайки по този начин преобразувано DHA чрез храната си, затова проучване като това не може да даде пълната информация за ролята на DHA за здравето на мозъка.

Влиянието на DHA при хора с рядка консумация на риба

През 2013 г. за първи път е открито, че приемането на DHA като добавка подобрява паметта и времето за реакция сред хора, които рядко ядат риба. Рандомизираните проучвания до този момент не успяват да открият такава полза за хората на възраст между 10 и 45 години, но те били прекалено кратки, а проучването от 2013 г. продължило 6 месеца.

Изводи за DHA и мозъчната функция

Дотук всички проучвания показват или никакъв, или положителен ефект, но едно от по-кратките изследвания не само не доказало полза от приемането на добавка DHA, но и установило влошаване – след 50 дни прием на DHA като добавка, паметта на тези участници се влошила, спрямо групата, приемаща плацебо.

И така, от общо 6 контролирани проучвания на случен принцип, които разгледахме, 4 не установили нищо, едно установило ползи и едно – вреди. „Следователно, ако става въпрос само за стимулирането на мозъчната функция в краткосрочен план, по-скоро трябва да бъдем предпазливи“, обобщава д-р Майкъл Грегър.

източник: https://nutritionfacts.org/video/should-we-take-dha-supplements-to-boost-brain-function/

 

 

Но повечето хора са приемали риба, получавайки по този начин преобразувано DHA чрез храната си, затова проучване като това не може да даде пълната информация за ролята на DHA за здравето на мозъка.

Влиянието на DHA при хора с рядка консумация на риба

През 2013 г. за първи път е открито, че приемането на DHA като добавка подобрява паметта и времето за реакция сред хора, които рядко ядат риба. Рандомизираните проучвания до този момент не успяват да открият такава полза за хората на възраст между 10 и 45 години, но те били прекалено кратки, а проучването от 2013 г. продължило 6 месеца.

Изводи за DHA и мозъчната функция

Дотук всички проучвания показват или никакъв, или положителен ефект, но едно от по-кратките изследвания не само не доказало полза от приемането на добавка DHA, но и установило влошаване – след 50 дни прием на DHA като добавка, паметта на тези участници се влошила, спрямо групата, приемаща плацебо.

И така, от общо 6 контролирани проучвания на случен принцип, които разгледахме, 4 не установили нищо, едно установило ползи и едно – вреди. „Следователно, ако става въпрос само за стимулирането на мозъчната функция в краткосрочен план, по-скоро трябва да бъдем предпазливи“, обобщава д-р Майкъл Грегър.

 

източник: https://nutritionfacts.org/video/should-we-take-dha-supplements-to-boost-brain-function/

Свързани публикации

Оптималната доза витамин D – факти и доказателства от д-р Майкъл Грегър

Оптималната доза витамин D – факти и доказателства от д-р Майкъл Грегър

2000 IU витамин D на ден Приемът на 2000 IU витамин D може да повиши нивата му в кръвта с 54-110 nmol/L, а това според някои изследователи може да удължи живота ни с години. Тези...

  повече »  
Помагат ли добавките с витамин D при диабет, отслабване и кръвно налягане?

Помагат ли добавките с витамин D при диабет, отслабване и кръвно налягане?

В публичното пространство непрекъснато се публикуват материали, като агитират, че витамин D е лек за всичко. Рецептори на витамин D се откриват в повечето тъкани на нашето тяло, включително и в...

  повече »  


Send Email