Начало » Статии » Здравословно хранене » Митът за Омега 3 и Омега 6 мастни киселини

Митът за Омега 3 и Омега 6 мастни киселини

Send Email

Статията е обновена на: 23.10.2019 г.

Незаменимите (есенциални) мастни киселини Омега 3 и Омега 6 станаха много популярни в последните години. На пазара се предлагат голям набор от най-различни видове мазнини, съдържащи Омега 3 и Омега 6 като зехтин, сусамово, тиквено, рибено, ленено олио, капсулирани единични и комбинирани масла и други. Компаниите, които произвеждат и предлагат тези продукти акцентират най-вече върху това, че Омега 3 и Омега 6 са изключително здравословни за човешкия организъм.

Истината е, че Омега 3 и 6 са важни хранителни съставки, но консумирането им в големи количества и особено под формата на концентрирани олиа крие опасност за здравето на човека.

Кои са незаменимите есенциални мастни киселини?

Само растенията могат да създават двата вида полиненаситени мазнини, наречени есенциални мастни киселини - Омега 3 и Омега 6. Те са наричани незаменими, защото организмът не може да ги възпроизведе и трябва да си ги набави чрез храната. Всички други мастни киселини могат да бъдат синтезирани от човека.

Има 3 основни вида Омега 3 мастни киселини:

При здрав организъм обаче човек преобразува АЛК в ЕПК и ДХК.

Двете основни Омега 6 мазнини, консумирани от човека, са линоловата и гама-линоленовата киселина.

За какво са полезни Омега 3 и Омега 6?

Есенциалните мастни киселини са жизненоважни за човешкия организъм:

Опасенията на много изследователи и нутриционисти са, че повечето хора не успяват да трансформират в достатъчна степен основната Омега 3 мазнина АЛК в ДХН мазнина, която е много полезна за организма. Най-често причина за това обаче е по-високият прием на Омега 6 в сравнение с Омега 3.

Решението тук е консумирането на Омега 3 в малко по-големи или равни количества по отношение на Омега 6, както и мазнините принципно да се приемат от естествени растителни храни - като ленено и конопено семе, чиа, зеленолистни зеленчуци и водорасли.

Кога и как Омега 3 и Омега 6 могат да вредят на здравето?

Консумирането на големи количества Омега 3 и Омега 6 е причина за различни заболявания. Нормалните дози на всяка от тях трябва да бъде от 1 до 4% от общите калории за организма. В това идеално съотношение, Омега 3 и Омега 6 циркулират нормално в човешкия организъм. В по-големи количества те могат да причинят различни проблеми като: заболявания на сърдечно-съдовата и имунната система, затлъстяване и рак.

Всекидневният прием на студено пресовани олиа и рафинирани масла при повечето хора надвишава значително тези количества!

Омега 3 и Омега 6 мастните киселини могат да нанесат поражения на сърдечно-съдовата система

Компаниите производители на концентрирани олиа, богати на Омега 3 и Омега 6, твърдят, че техните продукти помагат при сърдечно-съдови проблеми. Но приети под тази форма, Омега 3 и 6 се окисляват бързо и образуват свободни радикали, които увреждат артериите. Това е предпоставка за атеросклероза.

Проучване с африкански маймуни установява, че замяната на наситени мазнини с мононенаситени (като студено пресования зехтин), не представлява никаква защита за атеросклерозата. Високото съдържание на мазнини в храната (особено при олиата и маслата), причинява значителни увеличения на плазмените триглицериди и нивата на кръвосъсирване. Вследствие на това се образуват кръвни съсиреци и тромбози, които пък са главната причина за инфарктите и инсултите.

Омега 3 и Омега 6 мастни киселини могат да понижат имунитета

И двата вида мазнини, Омега 3 и Омега 6, приети в по-големи дози, потискат имунните клетки, които са отговорни за защитата от вируси, бактерии, паразити и ракови клетки.

Омега 3 и Омега 6 могат да бъдат основна причина за затлъстяване

Високото съдържание на мазнини в храната е предпоставка и причина за затлъстяването. Човешкият организъм има функцията да трупа запаси, които да използва в случай на нужда. Тоест мазнината, с която се храним е първият запас, който трупа организмът или казано по друг начин – мазнината, която ядем е мазнината, която носим. Напоследък се популяризира подвеждащата информация, че Омега 3 и Омега 6 мастни киселини подпомагат отслабването. Но въпреки че те са полезни в пестеливи количества, приемът им в големи дози влошава състоянието на организма и е предпоставка за затлъстяване.

Омега 3 и Омега 6 мастни киселини могат да са причина за ракови заболявания

Изследвания на Cancer Research показват, че приемането на животински и растителни мазнини в по-големи количества увеличава риска от развиващи се туморни клетки и значително ускоряват метастазите при раково болни. Това особено важи за преработените масла. В друг експеримент на Cancer Institute, са били подложени на термична обработка нерафинирана китайска рапица, фъстъци, соя, лен, както и линоленова и линолова киселина. Резултатите сочат, че при всички продукти се получават канцерогенни вещества, които са предпоставка за ракови заболявания.

Как да консумираме Омега 3 и Омега 6 мастни киселини, за да са полезни за организма?

Всички видове мазнини – заменими и незаменими, са много полезни, но те трябва да бъдат приети от естествени източници и в нужните количества.

Омега 3 и Омега 6 мастни киселини могат да се намерят в естествена форма в растителните храни.

Богати източници на Омега 3 са чиа, лен, коноп, орехи, тученица, коприва, спанак, маруля, карфиол, киви и други. Богати източници на Омега 6 са: слънчоглед, коноп, шафран, орехи, тиквено и сусамено семе, житни зародиши и много други. Но дори и в тази естествена растителна форма, Омега 3 и Омега 6 мастните киселини, приети чрез семена или ядки, не трябва да надвишават 30-40 грама дневен прием.

Повечето хора консумират придобити по изкуствен начин мазнини (като студено пресовани олиа и масла) в количества, чрез които неусетно значително се надвишават нормалните дози, подходящи за човешкия организъм и се нарушава здравословното съотношение на нутриентите, които се съдържат в цялостните храни.

Наблюденията на екипа на Vita Rama са, че след пречистване на организма и последващо правилно хранене, организмът се снабдява по естествен начин с всички необходими хранителни вещества и мазнини. В някои случаи може да е оправдан приемът на минимални количества студено пресовани олиа или масла, в които се съдържа Омега 3 и по-специално - нейните производни ЕПК и ДХК. Те се приемат не като храна, а като добавка към храненето и за предпочитане е да са с водораслов, а не с рибен произход.

Известно е, че някои видове риба съдържат големи количества Омега 3 мастни киселини под лесно усвояемата форма на ЕПК и ДХК. Но мазнината при подложената на термична обработка риба се превръща в канцерогенна. Освен това, в рибата се крие опасност да има голям процент живак, защото в наши дни моретата и океаните са силно замърсени.

Съветите на екипа на Vita Rama за по-добро усвояване на Омега 3 и Омега 6 мастни киселини

Прочетете още:



Send Email