Начало » Статии » Здравословно хранене » Как да се храним по време на Коледни пости?

Как да се храним по време на Коледни пости?

Send Email

Какво са Коледните пости?

Коледните пости стартират всяка година на 15 ноември. Те продължават 40 дни, до Бъдни вечер, 24 декември.

Постите са много благоприятна възможност за пречистване на тялото, ума, съзнанието и зареждане с нова чиста енергия. Коледните пости са свързани най-вече с това какви храни могат да се консумират и какви храни не са позволени. Чрез ограничаване на желанието за определени храни, които доставят удоволствие, обаче, се смята, че се ограничава склонността и към други страсти и желания, като по този начин човек може да развие по-голямо смирение и душевно спокойствие.

Какви храни е позволено да консумираме?

По време на Коледните пости се ограничава консумацията на храни от животински произход: месо, колбаси, мляко, сирене, кашкавал, яйца, а при по-строг пост също и концентрирани мазнини и всякакви морски дарове. Това са доста наситени продукти и организмът трудно се справя с тяхната преработка. Резултатът може да бъде най-различни болести като затлъстяване, диабет, високо кръвно, автоимунни заболявания и много други. Алкохолът също не се употребява.

Въпреки че в календара на Коледните пости е заложена и консумацията на риба и морски дарове в определени дни, екипът от специалисти на Vita Rama, ви съветва напълно да изключите и тях от дневното си меню през целия период. Рибата съдържа около 40% мазнини, като 80% са наситени, а само 20% съставляват така популярните напоследък омега-3 мастни киселини. Освен това, в рибата се крие опасност да има голям процент живак, защото в наши дни моретата и океаните са силно замърсени.

Употребата на концентрирани извлечени мазнини като олио, зехтин, масло и др. също не се препоръчва, тъй като те са изключително висококалорични, полезните им свойства са силно намалени след процеса на преработка, а при нагряване стават канцерогенни.
Необходимото количество здравословни мазнини за тялото човек може да си набави от цели сурови растителни храни, като семена, ядки, авокадо и маслини, в определени количества.

Център за здравословен живот Vita Rama ви препоръчва да следвате Коледните пости чрез пълноценно здравословно растително хранене. Приложено по правилен начин, то ще подобри функцията на вашите органи, тъкани и системи; ще ви детоксикира и пречисти от натрупаните отрови; ще подсили имунната ви система и ще подобри качеството на съня ви. Като резултат ще подобрите цялостно здравето си и ще повишите своята жизненост и енергия.

Календарът на Коледните пости включва различни дни и седмици, през които храненето е по-строго, а режимът - по-ограничен.
За да имат още по-силен пречистващ ефект върху организма, експертите на Център за здравословен живот Vita Rama Ви съветват да разделите постите на три периода, като редувате режим на пълноценно растително хранене с детокс разтоварващо хранене, а по време на празниците (Никулден и дните на Бъдни вечер и Коледа) отново можете да продължите безпроблемно с по-богато празнично растително хранене, като включите по-разнообразно меню, повече комбинации между храните, както и десерти.

Прочетете повече:
Мазнините - полезни или вредни
Как да повишим имунитета си през зимата?

Пълноценно растително хранене

Пълноценното растително хранене включва разнообразие от плодове, зеленчуци, зърнени и бобови храни, както и малко семена, ядки, маслини и авокадо. Насладете се на широка гама от цели, нерафинирани растителни храни, а най-добрата новина е, че можете да ги консумирате винаги, когато сте гладни и в неограничени количества, без това да доведе до напълняване.

Пълноценното растително хранене включва:

- Плодове (пресни, сушени или замразени): ябълки, банани, райски ябълки, круши, грозде, манго, папая, ананас, киви, сушени или замразени горски плодове, кайсии, череши, пъпеш, смокини, сини сливи и др.;
- Зеленолистни растения (пресни, сушени или замразени): спанак, маруля, къдраво зеле, магданоз, бок чой, рукола, копър, броколи, тученица, валериана и др.
- Кореноплодни зеленчуци: картофи, кестени, сладки картофи, моркови, репички, цвекло, джинджифил, ряпа, пащърнак и др.
- Други зеленчуци: тиква, целина, брюкселско зеле, карфиол, аспержи, чушки, домати, тиквички, морски зеленчуци и др.;
- Цели пълнозърнести храни: ечемик, кафяв ориз, просо, див ориз, киноа, амарант, овесени ядки, пълнозърнеста пшеница, царевица и др.;
- Бобови растения (сушени или консервирани с минимално количество сол): боб, грах, нахут, фасул, боб мунг, соя, зелен боб;
- Омега 3 богати семена: ленено семе, чиа семе – до 50 грама на ден.
- Подправки – всички подправки

- Напитки: вода, неподсладени растителни „млека“, билкови чайове.

Други растителни храни които е добре да консумирате, но в ограничено количество:

- Ядки: бадеми, орехи, лешници, кашу, макадамия, кедрови ядки и др. – не повече от 60-70 грама на ден;
- Семена: тиквено, слънчоглед, конопено, сусам и др. – също не повече от 60-70 грама на ден;
- Авокадо – едно на ден;
- Маслини – 10-15 на ден;

Ако се храните по този начин, вие ще си набавите всички основни хранителни вещества, като въглехидрати, белтъчини и мазнини, както и повечето микро и макро минерали и витамини. Всякакви други храни, които не са приготвени по системата на Vita Rama, могат да имат вредно влияние върху организма и не биха се вписали в здравословното меню.

По време на Коледните пости не се препоръчва и консумацията на лукови растения и чесън поради високото им съдържание на сяра и летливите им свойства. Много често те водят до нарушаване на стомашно-чревната лигавица и черния дроб.
Освен това, когато организмът метаболизира по-големи количества серни съединения, това може допълнително да възпрепятства естествените процеси на детоксикация и пречистване. За тези от вас, които все пак решат да консумират тези храни, можете да ги употребявате в задушен вид и в малко количество. Друг по-щадящ вариант е да ги замените с подправката асафетида, която има същия мирис и вкус.

Център за здравословен живот Vita Rama не препоръчва и консумирането на гъби заради сложния състав на тази храна. Те много трудно се смилат и практически човек не може да усвои полезните им съставки. Натоварва се цялата храносмилателната система, включително и черния дроб.

Прочетете още:

Георги Славов за Коледните пости и пълноценното растително хранене
Коледни пости с Vita Rama
Какво са Коледните пости и как да се подготвим?

Примерно меню за ден на пълноценно растително хранене:


Закуска:

Обяд:

Вечеря:

Още примерни рецепти за пълноценно растително хранене:

Сок от ябълка и нар
Салата с моркови, репички и селъри
Гювеч със зеленчуци и сини сливи
Зелена баница с тофу

Детокс растително хранене

Седмиците на пълноценно растително хранене могат да се редуват с два или три периода на детокс растително хранене.

То е по-разделно и има доста щадящ ефект върху храносмилателната система и всички други органи и системи в тялото. По време на режим с детокс растително хранене е възможно да се усети по-силен ефект на пречистване и детоксикиране на организма. Възможно е да изпитате главоболие, замайване или гадене, но тези симптоми отшумяват след един или два дни.

Храната отново е изцяло растителна, включва сезонни плодове и зеленчуци, но много малко зърнени храни. Бобовите храни и мазнините са ограничени до минимум или са напълно изключени.

Колкото по-проста е една храна, толкова по-лесно тя ще се преработи и усвои от организма. Затова комбинациите на храните са съобразени изцяло със структурата и функцията на храносмилателната система. Енергията за храносмилане ще се насочи към по-добро клетъчно изчистване и възстановяване. Кръвоносната система ще започне по-добре да доставя хранителни вещества и кислород до клетките. Стомашно-чревният тракт ще се разтовари. Неговата лигавица ще започне да се възстановява (това важи особено за хора с пропускливи черва и различни форми на колити и гастрит).

Консумирайте повече:

1. Плодове и зеленчуци. Предпочитайте ги сурови, така ще можете да се снабдите с повече минерали и витамини, ще имате изразходвате по-малко енергия за смилането им.

2. По отношение на готвената храна наблягайте на: картофи, тиква, кестени, сладък картоф. Тези храни са леки, много добре се смилат и ще ви доставят достатъчно от основните хранителни вещества, особено глюкоза. Така ще бъдете сити и пречистването ще премине по-плавно и лесно.

През този период ще се почувствате жизнерадостни и работоспособни. През останалата част от годината също можете да правите дълги такива периоди на разтоварване, не е нужно да чакате за това постите.

Подходящи периоди на детокс растително хранене са седмиците преди и след празниците, както и дните на Екадаши, които са изключително благоприятни енергийни дни за пречистване на тялото, ума и съзнанието.

Прочетете повече за Екадаши:

Екадаши – дни за физическо и духовно пречистване и зареждане
Екадаши пост – защо и как?

Примерно дневно разтоварващо меню за детокс растително хранене:

 

Закуска:

Обяд:

Вечеря:

Забележки:

Примерно дневно меню за детокс растително хранене, включващо зърнени храни и готвени зеленчуци:


Закуска:

Обяд:

Вечеря:

Забележки:

Още рецепти за детокс растително хранене:

Сок от портокали, маруля и мента
Магданозено смути с ананас, селъри, рукола и АФА
Зелена салата с рукола и карфиол
Ангелска крем супа
Печени картофи с царевица

Празнично растително хранене

Храненето може да продължи да бъде пълноценно и здравословно дори и по време на празниците. Това е период, в който повечето хора имат склонността да преяждат и да прекаляват с прекалено солени, сладки или мазни храни.

Всички знаем колко е трудно човек да контролира апетита си пред отрупаните с най-различни вкусотии празнични трапези. Дори и за най-отдадените привърженици на здравословното хранене, разнообразието от апетитни ястия и изкушаващи сладкиши е истинско предизвикателство.

Всяка една растителна храна може да бъде здравословна, полезна, хранителна и разнообразна, независимо, че няма да има никакви животински продукти. Всичко зависи от начина на приготвяне и овкусяване. Използването на всякакви подправки и малко сол не противоречи на добрия ефект, който гоним от това хранене.

Можете да имитирате най-различни любими ястия, в които да има алтернативи на месото, яйцата, сиренето, кашкавала и млякото. Такива любими храни са пици, дюнери, пастети, дипове, спагети, сандвичи, кебапи, торти, бонбони и много други. Ще се убедите сами, че растителното хранене може да е наистина засищащо и също толкова вкусно.

За заместител на месото в различни ястия може да се използва соева кайма или леща. И двете не отстъпват нито по вкус, нито по хранително съдържание. Вкусът на ястията с месо се дължат най-вече на различните подправки, които в определени комбинации придават много силен и апетитен аромат. Този аромат и текстура могат да се постигнат без никакъв проблем и с растителни продукти. Лещата е бобово растение. Както знаем, всички бобови растения са изключително богати на протеини, както е и месото. 100 гр сварена леща съдържа 9 г протеини. Лещата е отличен източник на фолат, манган, желязо, калий, цинк, мед. Много проучвания показват, че консумацията на бобови храни, като соя, леща, нахут, боб, грах, намалява риска от затлъстяване, диабет и сърдечно-съдови заболявания.

За заместител на яйцата в различни основни ястия може да се използва качамак или царевично брашно, тъй като той има същата способност да слепва продуктите в ястието.

Сиренето може да се замени с тофу. Въпреки че самото тофу няма много изразен вкус, то може да поеме ароматите от останалите продукти в рецептата. Тофуто се произвежда от соево мляко, добито при смилането и разтварянето във вода на сушени, по-рядко зелени соеви зърна. Получената бяла течност съдържа голямо количество протеини, които при добавянето на различни соли – магнезиев хлорид, калциев хлорид, коагулират и формират плътна белезникава маса, която се отцежда от водата в калъпи, подобно на животинските сирена. Тофуто е по-ниско калорийно от сиренето, но е много богато на протеини, защото соята в крайна сметка е бобово растение. То съдържа всички незаменими аминокиселини, от които организмът се нуждае. Богато е и на желязо, калций, магнезий.

Киселото мляко от кашу е идеална алтернатива на краве киселото мляко. Кашуто съдържа полезни мазнини, протеини и разнообразие от витамини и минерали. По-голямата част от мазнините са ненаситени мастни киселини, които също подпомагат сърдечното здраве. Има високо съдържание на мед, манган, фосфор, магнезий, желязо, цинк. Млякото от кашу е изключително подходяща алтернатива на краве млякото, тъй като е изключително кремообразно и вкусно. Трябва да се има предвид, че кашуто, както повечето ядки, не трябва да се консумира в големи количества ежедневно, защото е високо мазнинна и калорийна храна. Анализът на различните хранителни вещества, с които храната снабдява организма, за да посрещне енергийните си нуждите, води до заключението, че 80-90% от храната трябва да бъде от въглехидрати и само 10-20% от мазнини и белтъчини.

Основната разлика между празничното и пълноценното растително хранене е в това, че при празничното хранене могат да се комбинират по-голям брой продукти, да се използват малко по-голямо количество мазнини, както и да се консумират повече сладки и десерти.

Ако сте прекалили с хапването през празничните дни, можете да направите няколко дни на разтоварване и детокс след това. Месец януари е много подходящ за пречистващ и възстановяващ режим за организма, чрез който отново ще се почувствате енергични и жизнени.

Включете се в Здравословни програми Vita Rama - Зима 2020!
Научете повече -->

Примерно дневно меню за празнично растително хранене:


Закуска:

Обяд:

Вечеря:

Забележки:

Още рецепти за празнично растително хранене:

Ароматен сок от тиква и мандарини
Празничен шейк Тропикана
Млечна салата с кашу и орехи
Сурова лютеница с червено цвекло
Пълнени рибки със зеленчуци
Шоко кейк с банани
Ябълков сладкиш с карамелен сос



Send Email