Начало » Статии » Здраве » Лекува ли се диабетът?

Лекува ли се диабетът?

Send Email

През последните няколко години голяма част от разбирането ни за диабета се преобърна наопаки. Новите знания за хранителните причини за болестта ни дават възможността да предотвратим настъпването й, или да се справим с нея.

Механизъм на диабета

При правилното функциониране на организма, той превръща за нуждите на мускулните ни клетки скорбялата и сладките храни в глюкоза, която използва като гориво. Панкреасът произвежда хормона инсулин, който транспортира глюкозата в клетките. Хората, страдащи от най-често срещания вид диабет тип 2, обикновено имат достатъчно инсулин, но клетките им стават резистентни към него и така в кръвта остава твърде много глюкоза, която започва да предизвиква проблеми.

В краткосрочен план, при неконтролиран диабет хората се чувстват уморени, жадни, уринират често, а зрението им се замъглява. В дългосрочен план обаче, те са изложени на риск от сърдечносъдови, чернодробни и бъбречни заболявания, загуба на зрение, увреждане на нервите, и много др.

Диетични подходи към диабета

Обичайните диетите, препоръчвани при диабет, налагат контрол на размера на порциите, ограничаване на въглехидратите, а ако и теглото е наднормено – ограничаване и на приеманите калории. Този начин за решение на проблема с диабета е в пълен противовес с нормалните природни, физиологични и биохимични процеси, които се случват в нашето тяло. Така човек не само че няма никакъв шанс да излекува това заболяване, но страничните ефекти на тази методика ще доведат пациента до сериозни здравословни проблеми. За щастие, има друг, напълно нормален, природосъобразен начин да се справим с проблема. Растителните диети с ниско съдържание на мазнини са идеални при диабет и при свързаните с него състояния, например, сърдечни заболявания, наднормено тегло, високи холестерол и кръвно налягане. Ниско мазнинните растителни диети имат много преимущества пред всяка една друга система за регулиране на кръвната захар. Освен че не се изисква никакво ограничаване на количеството на порциите и съответно не се изпитва мъчителен глад, както при другите режими, но и човек си набавя всичко необходимо, което природата ни е дала, за да сме здрави – качествени белтъчини, въглехидрати, мазнини, фибри, фитонутриенти, минерали, витамини и др.

Подходът да се препоръчва намаляване на въглехидратите е не само остарял, но и напълно погрешен, макар че прекалено преработените въглехидрати, като захарта и бялото брашно, наистина са лош избор. Но вкусни необработени или щадящо полезните вещества приготвени храни, като картофи, ориз, овес, боб, макаронени изделия, плодове и зеленчуци, са основна част от диетатата в страни, чиито жители традиционно са в добра физическа форма, слаби са, а диабетът там е рядкост. За съжаление, прекалената консумация на животински храни (месо, риба, млечни продукти, яйца), концентрирани мазнини (олио, зехтин, шарлан и др.) и силно преработени въглехидрати (бяла захар, бяло брашно, фруктозни сиропи и други) са се утвърдили като обичайна храна. И това доведе до световна епидемия от диабет тип 2.

Оказва се, че проблемът в начина ни на хранене са мазнините. Съвременните изследвания показват, че мазнините в животинските продукти и олиото пречат на способността на инсулина да придвижи глюкозата в клетките, като не позволява инсулиновият рецептор да се свърже с инсулина и така се получава инсулинова резистентност. Съответно, приемането на по-малко мазнини увеличава чувствителността на инсулина към клетката, и така глюкозата се усвоява напълно, като естественият резултат е нормализиране на кръвната захар без медикаменти. По-малкото количество телесни мазнини позволява на инсулина да си върши работата, но изборът на пиле без кожа, обезмаслено мляко и печена риба не е достатъчна промяна, за да могат повечето хора да се справят с диабета.

Новият подход към заболяването елиминира мазните храни, животинските протеини в месото и млечните продукти, също така олиото и преработените растителни мазнини, като предлага неограничена консумация на цели зърнени храни, бобови култури, плодове и зеленчуци. 

Проучване от 2006 г., проведено от Лекарския комитет за отговорна медицина към Университета Джордж Вашингтон и Университета в Торонто, наблюдавало здравословните ползи от хранене с ниско съдържание на мазнини, нерафинирани храни, веганска диета (без животински продукти) при пациенти с диабет тип 2. Порциите със зеленчуци, зърнени храни, плодове, бобови растения  са били неограничени. Групата с веганската диета е била сравнена с група, следваща диета с високо съдържание на мазнини на базата на препоръките на Американската диабетна асоциация (ADA). Резултатите от това 22-седмично проучване са поразителни:

• 43% от групата на веган диета и 26% от групата на АДА (Американската диабетна асоциация) намалили лекарствата си за диабет. Сред пациентите, чиито лекарства са останали непроменени, все пак веганската група понижила нивата на гликирания хемоглобин – индекс за дългосрочен контрол на кръвната захар, с 1,2 единици, което е три пъти по-добър резултат от групата на високо мазнинна диета.

• Участниците във веганската група успели да редуцират теглото средно с около 6,5 килограма, а групата на АДА с около 4,5 килограма.

• Веганската група освен това постигнала значително понижаване на нивата на лошия холестерола, в сравнение с групата на АДА.

Това отново доказва, че диета на растителна основа може драстично да подобри здравето на хората, страдащи от диабет. Но това не е всичко – проучването показало още, че на участниците в него този начин на хранене е бил много приемлив и лесен за спазване.

Диета при диабет тип 1

При пациентите с диабет тип 1 хранителният режим може да помогне да се намали количеството на необходимия инсулин и да се намали риска от усложнения. Диабетът тип 1 е състояние, при което организмът спира да произвежда инсулин и е необходимо честото му прилагане чрез инжекции или инсулинова помпа. Това е автоимунно заболяване, което е различно от диабет тип 2. Съществуват няколко основни причини за това заболяване. Това са животинските храни, които водят до дисбиоза, тя от своя страна причинява пропускливост на червата, което пък води до циркулация на някои бактерии, вируси и фрагментарни белтъчни структури, които могат да доведат до автоимунен отговор. Такива храни са месотомлечните продуктияйцатаморските храни,
Да внимават майките, които се опитват да заменят майчината кърма с краве мляко и дори адаптирани млека. Те значително увеличават риска от развитие на диабет тип 1 и затова Американската асоциация по педиатрия препоръчва да не се дава на децата през първата им годинка. Освен това е желателно майките, които кърмят, да избягват краве мляко, докато не бъдат направени повече изследвания.

Овладейте диабета си

Ако страдате от диабет, можете да опитате един съвременен и лесен хранителен подход към заболяването ви. Можете да направите 3-седмичен тест, за да проверите как ще се чувствате и какви ще бъдат резултатите. На практика няма да загубите нищо! Ето колко бързо можете да овладеете диабета с лесни 5 стъпки.

1. Силна храна

Това не е сложно – пълнете чинията си с пълнозърнести храни, бобови култури (боб, леща, грах), плодове и зеленчуци. Пийте вода. Яжте малка шепа ядки и семена  веднъж дневно. Ако имате нужда от помощ, можете да си запишете час за онлайн консултация със здравния екип на Център за здравословен живот Vita Rama.

2. Избягвайте животински продукти

Започнете веганска диета, която изключва животинските продукти – без месо, риба, млечни продукти и яйца. Животинските продукти съдържат наситени мазнини, които са свързани със сърдечносъдовите заболявания, инсулиновата резистентност и някои форми на рак. Освен това съдържат холестерол и животински протеини, които могат да влошат бъбречните заболявания и загубата на калций. Всички протеини, от които се нуждаете, можете да намерите в пълнозърнестите храни, бобовите култури и зеленчуците.

3. Избягвайте олио и другите преработени мазнини

Въпреки че растителното олио е по-безвредно от животинските мазнини, то не е здравословна храна – съдържа много калории; всяка мазнина или олио съдържа 9 калории в 1 грам, докато 1 грам въглехидрати има само 4 калории. Количеството мазнини, от които наистина имаме нужда всеки ден, е доста малко и можем да си го набавяме от зеленчуците, зърнените и бобовите храни и като добавка до 30-60 грама семена или ядки. В началото е добре те също да не се използват, докато не се регулира захарта. 

Избягвайте мазните сосове и пържените храни. Ограничете маслините, авокадото, ядките, семената и тахана. Четете етикетите внимателно и избирайте най-вече храни с не повече от 2-5 грама мазнини в 100 грама.

Внимавайте със скритите мазнини, те са навсякъде – вафли, шоколади, бонбони, баници, кифли, хлябове и други. 

4. Избирайте храни с нисък гликемичен товар

Голяма грешка е ако гледаме само гликемичния индекс, защото той може сериозно да ни подведе. Храни, които имат висок гликемичен индекс, всъщност имат нисък гликемичен товар, което не натоварва панкреаса и кръвната захар се усвоява плавно без да има висок пик и рязък спад. Гликемичен индекс (ГИ) – измерва колко бързо дадена храна покачва нивото на кръвната захар. Колкото по-голяма е стойността на дадена храна, толкова по-бързо тя покачва нивото на кръвната захар.

Гликемичен товар (ГТ) – ГТ е равен на ГИ по количеството въглехидрати в дадена храна в грам, делено на 100. Гликемичния товар измерва покачването на кръвната захар на порция храна.Такива храни са бананите, динята, портокал, сладки картофи, картофи, Бобът, овесът, сладките картофи, пълнозърнестият хляб с квас, ечемикът, оризът, царевицата, киноата и макаронените изделия са сред храните с нисък гликемичен товар. Храните с висок гликемичен товар трябва да се ограничават и това са захарта и захарните продукти, белият пшеничен хляб, чипсовете, белия ориз и др.

5. Консумирайте много фибри

Стремете се към най-малко 60 грама фибри на ден – боб, зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни (например, пълнозърнести тестени изделия, ечемик, овес, киноа). Избирайте храни с най-малко 3 грама фибри, отбелязани върху етикетите и се стремете към прием на 10-15 грама на хранене. Започнете бавно. Навиците на червата ви ще се променят към по-добро. Не забравяйте да киснете бобовите храни достатъчно дълго време, според техния вид. Някои хора на растителна диета, особено след 50-годишна възраст, е желателно да приемат допълнително витамин B12, за защита на кръвта и клетките.

Прочетете още:

Витамин B12 - защо е толкова важен?

Комбиниране на храни

Правила при хранене

Хранене при диабет

Какво виждате, овладяването на диабета в днешно време е напълно възможно и то без особени усилия. Все пак не бива да забравяте, че всеки организъм е различен, както и степента на увреждането му от дадено заболяване. Затова не пропускайте да се консултирате с опитен специалист, който да вземе предвид цялостното ви здравословно състояние и да ви изготви индивидуален хранителен режим.



Send Email