Начало » Статии » Храни и добавки » Витамин B12 - защо е толкова важен?

Витамин B12 - защо е толкова важен?

Send Email

Напоследък все по-често се говори за витамин В12 и неговото влияние върху здравето, а медицината обвързва все повече хронични здравословни проблеми с неговия недостиг. Ето защо, ще ви предложим достоверен синтез от най-важните му функции и качества за човешкия организъм, както и до какво могат да доведат недостатъчните му нива. Накратко - ще ви запознаем с всичко, свързано с витамин В12.

Какво представлява витамин B12?

Витамин B12, или кобаламин, е водоразтворимият витамин с най-голямата и най-сложна молекулярна структура от всички витамини. Той играе изключително важна роля по време на формирането на червените кръвни клетки, клетъчния метаболизъм, функцията на нервната система, производството на ДНК, здравето на щитовидната жлеза, храносмилането и усвояването на храната, надбъбречните хормони и други.

Ползи от витамин B12

Образува червени кръвни клетки и предпазва от анемия

Сред най-незаменимите качества на витамин В12 е участието му в производството на червените кръвни клетки и усвояването на желязото. Това е изключително ключово за предотвратяването на анемия, защото при дефицит на витамин B12, здравите малки и кръгли червени кръвни клетки стават по-големи и овални. Така те не могат да се придвижат от костния мозък в кръвта с нужната скорост и причиняват мегалобластна анемия.

При анемия тялото има недостиг на качествени червени кръвни клетки, които да транспортират кислорода до жизненоважните органи и тъкани. Именно недостатъчният кислород предизвиква симптоми на умора, слабост, замайване, проблеми с паметта и концентрацията. Често се приема, че дефицитът на желязо е причина за развитието на анемия, но истината е, че в една много голяма част от случаите този здравословен проблем се дължи именно на дефицит на витамин B12. 

Предпазва мозъка

Съществуват редица доказателства, че високите нива на витамин B12 могат да предпазят мозъка от атрофия (загуба на неврони в мозъка) и загуба на памет. Това особено важи за хората в напреднала възраст, които имат деменция, някаква форма на Алцхаймер, или болест на Паркинсон. Така че витамин B12 вече е доказано и изключително важен за здравето на нервната система, психиката, паметта и концентрацията.

От друга страна, някои проучвания се фокусират върху изводите, че дори и ако нивата на витамин В12 са в референтните стойности, но са на долната граница, състоянието на паметта се уврежда. Добавките, съдържащи B12, могат да подобрят паметта, дори при липса на клинично диагностициран дефицит.

Влияе на здравината на костите

Медицинско проучване, проведено с повече от 2500 възрастни участници, доказва, че хората с дефицит на витамин В12 имат по-ниска костна плътност от нормалната. Това ги прави деликатни и крехки с течение на времето се стига до остеопороза.

Повишава доброто настроение

Витамин B12 играе жизненоважна роля в синтеза и метаболизма на серотонина - „хормона на щастието”, отговорен за доброто настроение. Неговият дефицит в организма може да доведе до намалено производство на серотонин и точно обратното - отключване на тревожност и депресия. В 12 също така участва и в производството на мелатонин, а на него дължим качествения си и здрав сън. 

Предпазва сърцето

Хомоцистеинът е междинен продукт от метаболизма на аминокиселината метионин. Високите нива на хомоцистеин в кръвта са свързани с повишен риск от сърдечни заболявания - образуване на тромби (съсиреци) в кръвоносните съдове, атеросклероза, инфаркти, инсулти и др. Със същия първоизточник са свързани и някои неврологични заболявания – деменция, Паркинсон, болест на Алцхаймер, възпалителни и туморни процеси, и др. Ако съществува недостиг на витамините B6, B9 или В12, нивата на хомоцистеин се повишават. Проучванията показват, че витамин В12 помага за намаляване на нивата на хомоцистеин, а това може да намали риска от сърдечни заболявания.

Дава енергия

Всички витамини от групата В играят съществена роля в производството на енергия в тялото. Всъщност един от най-честите ранни признаци на дефицит на витамин В12 са именно умората и липсата на енергия. Ако човек има значителен дефицит на витамин В12, приемането на добавка, или увеличаването на приема му вероятно ще подобри енергийното му ниво.

Каква е дневната нужда от витамин B12?

Дневната нужда от витамин B12 за възрастни е стандартно около 2,4 микрограма. За бременни и кърмещи жени необходимата доза е малко по-висока - между 2,6 и 2,8 микрограма на ден. 

В Център за Здравословен живот Vita Rama препоръчваме по-високи дози на B12, защото всъщност много малка част от него се усвоява реално. Ако човек няма дефицит, поддържащата доза е по 1000 микрограма, 1-2 пъти седмично.

Изследване на витамин B12

Редовното проследяване на нивата на витамин B12 в кръвта е ключово за здравето на всеки един човек, независимо от възраст, пол и и начин на хранене. 

Макар референтните стойности на витамин В12 в кръвта да се различават в отделните лаборатории, те са в диапазона 180-914 ng/L. При тях обаче долната референтна граница е занижена. Всъщност е установено, че за нормални нива на витамин B12 в кръвта се считат стойности над 400. 

При установени нива на витамин В12 под 400 единици, е желателно да се изследват нивата на хомоцистеина, витамините B6 и B9 в кръвта, а на метилмалоновата киселина в урината. Стойностите на фолиевата киселина (витамин В9) обикновено са високи при хора с дефицит на витамин В12. Ето защо, заедно с изследването на витамин В12, се препоръчва да бъдат установени нивата и на витамин В9, защото фолиевата киселина може да маскира реалните стойности на B12.

Признаци на дефицит на витамин B12

Витaмин B12 участва в толкова много системи и реакции, че ако не си набавяме достатъчно от него, рискуваме да си причиним дълъг списък от здравословни проблеми. При повечето хора основният симптом на дефицита му е умората, както умствената, така и физическата. Този недостиг може да се развиe или бавно във времето, причинявайки постепенно появяване и влошаване на симптоми, или да се появи сравнително бързо. Поради разнообразния характер на симптомите, дефицитът на витамин В12 много често може да бъде пренебрегнат, или объркан с друг вид диагноза, например, с множествената склероза.

Лекият дефицит на витамин В12 може да доведе до анемия, умора, диспепсия, запек, диария, газове, гадене, безсъние, загуба на апетит, предменструален синдром и преждевременно посивяване на косата.

Средносрочният дефицит може да доведе до по-слаба имунна система, иглички, и изтръпване в пръстите на ръцете и краката, смущения в паметта и баланса, световъртеж, дезориентация, нервност, треперене, проблеми с очите, заболявания на черния дроб, нередовна менструация, и неспособност да се регулира температурата на тялото.

А дългосрочният дефицит на витамин B12 може да доведе до увреждане на мозъка и централната нервна система (деменция, халюцинации, Алцхаймер, множествена склероза (B12 спомага за защитата на миелиновата обвивка), невронни дефекти, обсесивно-компулсивно разстройство, мания, депресия, импотентност, безплодие, спонтанни аборти, злокачествена анемия и рак.

Причини за недостиг на B12

Недостигът на витамин B12 е огромен проблем, който засяга голяма част от населението. Причините, поради които не може да се разгради и усвои витаминът, са много, но най-основните са неправилният начин на живот, храносмилателни проблеми и генетични особености.

Дефицитът на B12 може да се срещне при всеки един човек. Мит е, че само веганите или вегетарианците имат този проблем. Дори да се храним с храни, в които има B12, като месо, риба, млечни, това не винаги означава, че ще го усвоим и нивата на витамина ще бъдат в норма. В Център за здравословен живот Vita Rama сме направили над 1000 изследвания на B12 и сме установили, че почти всички изследвани над 50-годишна възраст имат някаква форма на дефицит. При хора от 30 до 50-годишна възраст, консумиращи всякакви храни, дефицитът е около 60%, при вегетарианците 70%, а при веганите - 90%.

Неправилният избор на храна, високата киселинност в стомаха, различни тежки метали и замърсители, нарушената чревна лигавица, дисбактериозата, ГМО храните, дефицитът на панкреатичните ензими липаза и протеаза, са предпоставки за увреждане на храносмилателния тракт, а оттам и за дефицит на витамин B12.

Освен това, имунната система на някои хора може да атакува различни клетки в храносмилателния им тракт, както и директно самия вътрешен фактор (интринзик). Това може да се дължи на консумирането на прекалено киселинообразуващи храни, като месо, риба, млечни, морски дарове, понякога глутен, различни химикали, неправилни хранителни комбинации и други. 

Антибиотиците също унищожават наличния B12 в организма. Това особено важи за животните, които се отглеждат за месо. В тях инжектират антибиотици, които силно намаляват съдържанието на витамина в месото. Което ни води до извода, че консумирането на месо от магазинната мрежа не е гаранция, че ще си набавим достатъчно витамин B12. 

Различните лекарства допълнително влошават състоянието на стомашно-чревния тракт, което отново води до недобро усвояване и набавяне на B12. 

Системната употреба на алкохол също е свързана с по-ниски нива на витамин B12.

Защо е толкова трудно да си набавим достатъчно витамин B12?

Нашият организъм не може да произвежда B12 сам. Той може да се синтезира само от определени бактерии и археи, които се хранят с гниещи органични вещества и отделят в почвата или водата хранителни вещества, включително и витамин B12. От там витаминът се абсорбира от растенията или водораслите, откъдето може да попадне и в животните. Неизмитите органични зеленчуци са известни със съдържанието си на малки количества В12. За съжаление днес в плодовете и зеленчуците не се намира витамин B12, заради стерилизацията на почвата с химически пестициди, хербициди, фунгициди и употребата на изкуствени торове.

Преди, при нормални обстоятелства, витаминът се е произвеждал и синтезирал от бактерии в чревния тракт на хората така, както при животните. Това в днешно време е преустановено частично или напълно, тъй като прекалено много фактори увреждат чревния микробиом.

Пътят на витамина от храната до неговото използване от тялото ни е изключително дълъг и сложен. Оптималното му усвояване зависи от много различни фактори и затова дефицитът му е толкова често срещан.

Когато се консумира витамин B12 чрез храната, той преминава през дълъг храносмилателен процес, който започва още в устата. След сдъвкването на храната, витаминът се свързва с определени протеини в слюнката. Специални клетки в стомаха секретират т.нар. вътрешен фактор (интринзик), който е важен за усвояването и транспортирането на витамин B12. Попадайки от стомаха в дванадесетопръстника, този витамин се свързва с вътрешния фактор. След като достигне крайната част на тънкото черво, В12 се свързва с рецептора за вътрешния фактор, при което той се отделя, а B12 се свързва с други транспортни протеини - транскобаламини, чрез които витаминът попада в кръвта. Следователно, ако човек не разполага с достатъчно отделен вътрешен фактор, е много по-вероятно да получи дефицит. 

Храни, съдържащи витамин B12

Витамин B12 може да бъде открит в някои животински храни, като месото, черния дроб, млякото и яйцата. Витаминът е изключително чувствителен към топлина и над 80 градуса се унищожава, затова консумирането на животински храни, минали термична обработка, не гарантира наличието му.

Все по-често витамин B12 се среща добавен в храни като мюсли, вафли, бисквити, хранителна мая, растителни млека и др. Растителните храни обикновено не съдържат B12, с изключение на хлорелата и водната леща. В някои растения обаче се откриват т.н. „аналози“ на B12 - молекули, които наподобяват истинското B12. Те обаче възпрепятстват усвояването на активната му форма. Някои водорасли, гъби и други растения съдържат аналога на витамин В12, който може да блокира метаболизма на витамина. 

При деца вегетарианци, консумиращи витамин В12 от водорасли, не се забелязва подобрение на хематологичния статус, а в същото време концентрациите на витамин В12 в плазмата се повишават. Единственото изключение е хлорелата. 

Как тогава да си набавим B12?

Тук възниква въпросът - няма ли естествен начин, чрез който да си набавяме витамин В12 чрез храната? Всъщност начините са два и единият е чрез нетретирани топлинно животински храни. Дали обаче ще можем да го усвоим и дали организмът ни ще може да го трансформира в активните му форми, е под въпрос. 

Нека приемем, че сме напълно здрави и искаме да си набавим B12 от животинските храни. Тогава обаче тези храни трябва да са в сурово състояние. В този случай се подлагаме на риск от други странични ефекти от консумирането на тези храни - сърдечносъдови проблеми, диабет, затлъстяване, автоимунни и стомашно-чревни заболявания, и др. Заразата с различни паразити, бактерии и вируси, при консумация на сурови животински храни, също не е за подценяване. 

Вторият вариант е човек да създаде условия в стомашно-чревния си тракт за развиването на бактерии, които да образуват B12. Ако той живеe на село при животните в нормална и екологична среда, където да изобилстват тези бактерии, има шанс да се снабди с нужните количества B12, без да приема добавки. Консумирането на екологично чиста растителна храна, комбинирана по подходящ начин, може да възстанови нормалната флора в организма, което да доведе до набавяне на оптимални количества витамин B12. Това обаче е дълъг процес и крайният положителен ефект не е гарантиран. Още повече, че все по-малко хора могат да си позволят такъв начин на живот. Затова най-добрият и лесен начин да си набавим витамин B12 при днешния начин на живот си остава приемането на хранителна добавка. 

Най-добрите форми на B12

Съществуват четири форми на витамин B12 - метилкобаламин, аденозилкобаламин, хидроксокобаламин и цианокобаламин.

Често разпространено е твърдението, че метилкобаламинът и аденозилкобаламинът са най-добрите форми. Всъщност на базата на дългогодишната практика на Център за здравословен живот Vita Rama можем да твърдим, че някои хора понасят много добре B12 под формата на метилкобаламин, а други понасят по-добре хидроксокобаламин. Това се дължи на факта, че метилкобаламинът е по-неустойчива молекула и по-бързо се изхвърля от тялото, а освен това някои хора по принцип не понасят добре метилираните форми на витамините.

Начинът, чрез който да разберем коя форма е най-подходяща за нас, е чрез изследване на гените COMT, VDR taq, FUT2, TCN2, MTHFR, MTR и MTRR. Те отговарят за образуването и изчерпването на активния B12 (метилкобаламин). 

В Център за здравословен живот Vita Rama сме се убедили, че смучещите подезични форми на B12 дават много добри резултати и не е необходимо да се прилагат инжекции при повечето форми на дефицит. 

Оралните суплементи не са препоръчителни, тъй като те трябва да преминат през целия процес със свързването на вътрешния фактор в храносмилателния тракт, което може да доведе до непълно усвояване. 

Като добри комбинации на B12 можем да посочим хидроксокобаламин и аденозилкобаламин, както и метилкобаламин и аденозилкобаламин

В заключение нека обобщим, че витамин B12 е жизненоважен за нормалното функциониране на различните органи, тъкани, клетки и процеси в организма. Ако наличието му в организма не е оптимално, това може да доведе до различни здравословни проблеми. 

Растителното хранене може да не ни осигури витамин B12, но ще ни предпази от най-разпространените съвременни заболявания. А за да сме сигурни, че приемаме достатъчни количества витамин B12, е препоръчително да включим превантивно подезична хранителна добавка 1-2 пъти седмично. Предписването на по-високи дози се налага при установяването на значителни дефицити, за което трябва да се доверите на опитен специалист. Това не само ще ви предпази от дефицит и здравословни усложнения, но ще ви осигури здраве, жизненост и енергия! 

Прочетете повече:

 

Източници:

https://www.ebmconsult.com/articles/vitamin-b12-absorption-mechanism-intestine-intrinsic-factor

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257642/?fbclid=IwAR3nxC3HEHcCw6m0Ut0tNu0vcxNruT0r5WRKCmNyh37_DG4QPgIT-Z0HeUo

https://nutritionfacts.org/video/the-symptoms-of-vitamin-b12-deficiency/



Send Email