Начало » Статии » Храни и добавки » Ползите от суровите плодове и зеленчуци

Ползите от суровите плодове и зеленчуци

Send Email

Още от съвсем малки деца, ние знаем, че плодовете и зеленчуците са основни компоненти в здравословното меню на всеки от нас. Консумацията им е повече от задължителна, те са жива сила, която ни дарява с благата на природата.Природата е съвършенство, което създава разнообразие от продукти, които са събрали в себе си невероятен букет от витамини, минерали, ензими, фибри, фитохимикали, и съединения, които дават на всяка наша клетка енергия, жизненост и сила.

За разлика от всички други групи храни, които човечеството консумира, пресните плодове и зеленчуци са единствената група храни, която съчетава максимални ползи за здравето с минимални рискове за него.
Плодовете и зеленчуците са групи храни, които са огромен източник на палитра от хранителни вещества, макро – и микронутриенти, органични съединиения, антиоксиданти, фибри и вода. Разнообразни видове в различни цветове и форми, огромно многообразие от родове растения, живеещи в различни климатични условия и почви, с различни характеристики и ползи за здравето и жизненото усъвършенстване на човека.

Хранителна стойност на пресни плодове и зеленчуци

Хранителната стойност се определя от съдържащите се в тях въглехидрати, органични киселини и други разнообразни вещества. Изключително важно за човешкия организъм е съдържанието на соли и алкални метали,, които поддържат алкално-киселинния баланс на кръвта и тъканите ни.
Плодовете и зеленчуците са разнообразни по химичен състав продукти. Той зависи от вида, сорта, зрелостта ,условията на съхранение, технологична преработка. 

НУТРИЕНТИ

ИЗТОЧНИЦИ ПЛОДОВИ И ЗЕЛЕНЧУЦИ

Белтъци, общо (4 ккал/г)

Зеленолистни, зелеви, зелен фасул.

  • Ензими

В повечето сурови и ферментирали плодове и зеленчуци

Папая, манго, ананас, банани, авокадо, киви, пъпеш, красавици и др.

Мазнини, общо (9 ккал/г)

Авокадо, маслини, натурален кокос

  • Омега-3

Водорасли, тученица, коприва и други листни зеленчуци, киви, брюкселско зеле

  • Фосфолипиди

зеленолистни, цвекло

Въглехидрати, общо (4 ккал/г)

Плодове, зеленчуци (особено сладките и съдържащи нишесте)

Фибри/ пре-биотици (средно 1,5 ккал/г)

Повечето плодове и зеленчуци, особено кореноплодни: земна ябълка (гулия), ябълка, праскови, цитруси, морков, дюля, кайсия, фурма, цвекло, репички, зелен фасул и грах

Органични киселини (средно 3 ккал/г)

Кисели плодове и зеленчуци

Нар, цитруси, касис, боровинки, домати, киселец и др.

Пробиотици

Ферментирали храни

Натрий и Хлор

някои водорасли, целина, цвекло и др.

Калий

Плодове, кореноплоди

Калций

Зеленчуци

Магнезий

Зеленолистни

Фосфор

Умерено в много от плодовете и зеленчуците

Сяра

 зелеви, лукови

Желязо

Зеленолистни, цвекло, кайсии, смокини, шипки и др. плодове

Цинк

Умерено, предимно в зеленчуците

Силиций

Зеленчуци и в някой плодове

Манган, Мед, Молибден и Хром

Горски плодове

Бор

Ябълки, круши

Селен и Йод

Главно морски храни

Литий

 

Витамин А

Като каротин – в повечето червено, жълто и зелено оцветени храни

Витамини В (без В12)

Грозде (В1, В2, В3), Ябълка (В1, В2), Круша (В3, В6), банан (В6), също земна ябълка (гулия), зелени и коренови зеленчуци

Витамин С

Повечето пресни сурови растителни храни, особено зеленолистни, червени пиперки, шипки, цитруси и киви, грозде, ягода.

Витамин Д

Гъби , зеленолистни

Витамин Е

Ябълка, круша и други плодове и зеленчуци

Витамини К

К1 – зеленолистни, круша и по-малко в други

Фитохимикали: феноли, терпени, каротиноиди, гликосинолати, фитостероли, гликозиди, алкалоиди и др.

В широк спектър растителни храни и особено в зеленчуци,  подправки и билки

 

Ползи от консумацията...

● Зареждат клетките с живи витамини, минерали, ензими и фитохимикали
● Зареждат тялото с енергия (В витамини, магнезий)
● Подобряват и поддържат здравето на имунната система (витамин С, фитохимикали..)
● Подпомагат процесите на отслабване и поддържането на добра фигура
● Повишават консумацията на фибри - пречистващи и пребиотични
● Хидратират (високо съдържание на вода)
● Грижат се и подобряват състоянието на костната система (богати са на калций, магнезий, фосфор) - Зелените зеленчуци са топ
● Редуцират нивата на холестерола (особено на LDL холестерола)
● Оказват благоприятно влияние върху контрола на кръвното налягане
● Повляват процесите на пречистване( детоксикация)
● Повлияват процесите на настинка, вируси и простудни заболявания
● Подобряват паметта и концентрацията
● Подобряват състоянието на кожата, косата и ноктите
● Подобряват здравето на очите
● Подпомагат храносмилането и отделителната система
● Повлияват възпалителните процеси
● Намаляват риска от диабет
● Подобряват качеството на съня
● Увеличават усвояването на хранителни вещества
● Подобряват мозъчната функция
● Подобряват настроението
● Намаляват риска от рак
● Повлияват и подобряват работата на сърдечно-съдовата система

Начин на консумация

За да бъдат усвоени максимално ползите на пресните плодове и зеленчуците следва да бъдат над 50% от всекидневното ни меню, препоръчва се около 60% през зимата и пролетта и 70% - през лятото и есента, когато има изобилие от сезонни такива. Добре е също така да следваме няколко съвета във времето, начина и комбинирането им при консумация.
Най-добре е плодовете да се приемат отделно. Това време е най-подходящо да бъде сутрин на празен стомах, поне 1 час преди или минимум 4-5 часа след хранене. За най-добро храносмилане яжте по един вид плод или съчетайте плодове от една категория. Дините и пъпешите също се консумират самостоятелно. В дни с изцяло плодово хранене можете да консумират плодове, плодови сокове и смутита през целия ден.
Добре е да имате предвид и времето за храносмилане на плодовете и зеленчуците. За зеленчуците обичайно са необходими 2-3 часа, за киселите плодове 1 час, сладко-киселите 2 часа, а за сладките 2-3 часа.
Добре е да комбинирате правилно плодовете и зеленчуците, и е добре да знаете кои са задоволителните и лоши комбинации, с които да правите компромис или да избягвате.
За най-добра се смята комбинацията сладки със сладки плодове.
Задоволителни са комбинациите между сладки и полукисели, и кисели и кисели плодове.
Сладки плодове са бананът, сладкото грозде, сушените смокини, фурмите, стафидите, сушените плодове и някой други сухи плодове.
Полукисели плодове са ягодите, черешите, кайсиите, прасковите, крушите, ябълките, пресните смокини, сливите, малините, къпините, боровинките, гроздето, мангото, добре узрял ананас.
Кисели плодове са киселите сливи, вишните, нарът, портокалът, мандарината, грейпфрутът, лимонът, кивито, ананасът.

Зеленчуците могат да се комбинират по-свободно по между си, като най-благоприятна е комбинацията между нисковъглехидратни (зеленолистни, краставици и др) зеленчуци, които се комбинират с всички храни.
Задоволителни са комбинациите между въглехидратни зеленчуци и всички видове плодове, както и комбинацията на въглехидратни с бобови, ядки и семена.
Въглехидратни зеленчуци са: картофи, тиква, кестени, моркови, цвекло, червени чушки, пащърнак и др.
Нисковъглехидратни зеленчуци са: краставици, тиквички, зеленолистни, карфиол, броколи, зеле, селъри и др.

Суровите плодове и зеленчуци могат да бъдат консумирани по следните начини:

*консумацията им в тяхната цялост - по този начин чрез процеса на сдъвкване и механична обработка в устната кухина се тонизират лицевите мускули, подобрява се здравето на венците и естественото очистване на зъбите и междузъбните пространства, стимулира се производството на ензими, нужни на организма за последващо разграждане и усвояване на веществата в храносмилателния тракт.
* консумация под формата на прясно изцедени сокове - Добре е денят да започва с прясно изцеден плодов или зеленчуков сок. Чудесен избор е сок от зеленолостни. Чрез соковете тялото бързо ще се изпълни с енергия, ще се пробуди,а сокът ще му даде всички важни вещества и “гориво” за един по-свеж и енергичен старт. Ползите от соковете и от различните видове плодове и зеленчуци са многобройни, като всеки плод и зеленчук има своето специално приложение в соколечението.
* консумация под формата на шейкове(смутита) - Смутитата са онези напитки, които съчетават в себе си няколко продукта във вкусни и питателни комбинации, които доставят на тялото всички полезни вещества от своите съставки, но с всички фибри, които всеки продукт носи със себе си. Чрез включването на тази напитка в ежедневното си меню, увеличаваме дневния прием на пресни плодове и зеленчуци, а така и ползите от консултацията им върху нашето тяло. Вкусен начин да консумирате повече зеленолистни незабележимо.
* консумация под формата на салати - Салатите са удобен начин за приемане на зеленолистни и всякакви пъстри пресни зеленчуци. Салатите са свеж. хрупкав и забавен начин да разнообразим менюто си със свежест и вкус. Всеки ден можете да импровизирате с избор на различни съставки и да се възползвате от изобилието на природата в своята чиния. Добре е при всяко хранене да присъства една хубава салата със сезонни зеленчуци.
* консумация под формата на сурови супи, сосове и ястия - Пресните плодове и зеленчуци са страхотни за направата на сурови крем супи, сосове и ранзообразни ястия. Можете да приготвите крем супа от моркови или супа от зеленолистни, като добавите в тях и фреш от зеленчук. Въображението и фантазията раждат различни сполучливи и много вкусни комбинации и вариации на традиционно приготвени ястия, например спагети от тиквички със сос от авокадо, краставица, зелена чушка, прясно изцеден лимонов сок или натурален оцет. Импровизирайте и ще се изненадате от резултата.

Vita Rama препоръчва плодовете и зеленчуците да присъстват обилно в ежедневното меню, особено на деца и подрастващи. Най-подходящи са сезонните плодове и зеленчуци, те са най-зрели, най-пресни , най-свежи и живи.

Прочетете още:

Сезонните храни: всичко, от което тялото ни се нуждае през пролетта
Всичко, което трябва да знаем за микроминералите



Send Email