Начало » Статии » Здравословно хранене » Кореноплодните зеленчуци

Кореноплодните зеленчуци

Send Email

През зимния сезон кореноплодните зеленчуци: червено цвекло, моркови, зеле, гулия, целина, ряпа, пащърнак, картофи, са най-добрият източник на минерали и витамини за организма. Те могат да бъдат приготвени във вид на сокове, салати и като задушени зеленчуци.

Кореноплодните зеленчуци са по-сложно структурирани от другите зеленчуци. Това ги прави по-подходящи за човешкото тяло през зимата. Те се разграждат по-бавно от организма и по този начин тялото e по-заситено. Трябва да бъдете  внимателни  и да не прекалявате с тях в сурова форма, тъй като това може да доведе до разстроен баланс на дошите (емоционалното и здравословно състояние) в тялото.

Кога и как да консумирате кореноплодните зеленчуци:

Сутрин е благоприятно да започнете  деня със сок от кореноплодни зеленчуци.  Консумирането им на гладно, във вид на сок, инжектира в тялото подходящите елементи, за да може организмът пълноценно да изпълнява своите функции и по-лесно да смели по-тежките белтъчни и въглехидратни храни, които обикновено се консумират през зимата. Сокът от кореноплодни е богат на ензими, лесно усвоими захари, големи количества витамини и микроелементи: витамин C, B група витамини, витамин K, витамин PP, калций, калий, натрий, магнезий, както и много антиоксиданти, които имат противовъзпалително действие.

Примерни сокове:

Вижте още рецепти за здравословни сокове от екипа на VitaRama.

Обядът и вечерята е най-добре да започнете със сурова салата, която да съставлява около 40-50% от обяда.

Салатата може да включва ситно настъргани кореноплодни зеленчуци по избор. Този вид салати се консумират преди основното хранене, като по този начин благоприятстват по-лесното храносмилане на готвената храна. Изследванията показват, че при консумирането само на варена храна организмът изразходва ензимния си капацитет и реагира на този вид храна като на вирус. Включването на сурова салата, преди основното хранене, намалява тази реакция със 60-70%. Кореноплодните салати са наричани още „метли“, поради целуозата, която се съдържа в тях. Тя не се разгражда от организма, набъбва в стомашно-чревния тракт и го пречиства от натрупаните токсини.

Примерни салати:

Втората част от обедното и вечерното меню е препоръчително да бъдат задушени зеленчуци. Най-подходящи са моркови, червено цвекло, гулия и целина, които успокояват стомашно-чревния тракт. В някои случаи се препоръчва дори и кореноплодните салати да се задушат за кратко време, но да останат полусурови и да хрупкат. Така те ще ни стоплят през зимата. Задушените картофи са също подходяща зимна храна, но трябва да бъдете внимателни с какви храни ги комбинирате. Най-подходящи са комбинациите им само със салати (без домати) и други задушени зеленчуци. Не е препоръчително картофите да се комбинират със зърнени и бобови храни, семена, ядки и животински продукти. Тези неблагоприятни комбинации затрудняват храносмилането, храната ферментира и се развива дисбактероза.

Примерни задушени зеленчуци:

Консумирането на кореноплодни зеленчуци под формата на сокове, салати и задушени зеленчуци, са най-сигурният начин да заредите организма  си през зимата с всички необходими хранителни елементи.
 



Send Email