Начало » Статии » Холистичен подход » Какво е влиянието на медитацията върху имунитета?

Какво е влиянието на медитацията върху имунитета?

Send Email

Когато се стремим към пълно здраве, подходът към него трябва да е цялостен и да взема предвид всички налични фактори, органи и системи. Тъй като човек е съвкупност от различни елементи, трябва да обърнем внимание на всеки един от тях. Според холистичния подход към човешкото здраве няма да постигнем успех, ако обръщаме внимание единствено на физическото тяло. Трябва да се грижим също за ума, съзнанието, емоциите и душата.

Научихме, че начинът на хранене и физическите упражнения имат огромно влияние в поддържането на добър имунитет. Но според имунолога д-р Леонард Калабрезе от Кливландската болница, която е една от най-реномираните в САЩ, има нещо, което е също толкова, важно за здравето на имунната система и това е „постигането на оптимално умствено/психично и духовно здраве.“

Според него това се дължи на факта, че човешкият мозък е свързан и дава команди на всеки един орган или система в тялото и особено на имунната система. От опит знаем, че тялото и умът са взаимносвързани и си влияят директно. Прост пример за това са мислите, възприятията и емоциите, които се проектират като усещания във физическото тяло. Например хората чувстват „притеснението и страха“ като свиване или друг вид дискомфорт в областта на стомаха, а гнева като напрежение или покачване на налягането в областта на главата.

Влияе ли стресът върху имунната система?

Негативните чувства, мисли и емоции са различни проявления на стреса. Той може да е нещо добро и градивно, тъй като ни предпазва и ни дава възможност да се развиваме, като учим най-различни уроци от заобикалящия ни свят. Но ако стресът стане хроничен, а нивото му се повиши до такава степен, че нервната система да не може да се справя адекватно с него, той ще се превърне в дистрес. Дистресът има изключително негативен ефект върху тялото, включително и върху имунната система, тъй като повишава нивата на кортизол и увеличава киселинността в организма, което от своя страна увеличава възпаленията. Това води до проблеми с имунната система, като повишена чувствителност към настинки, алергии и дори риск от стомашно-чревни и автоимунни заболявания.

Друг начин, по който стресът влияе на имунитета, е чрез симпатиковата и парасимпатиковата нервна система. Мозъкът провежда нервни сигнали през тези две системи, като чрез симпатиковата той ни мобилизира или стресира, а чрез парасимпатиковата ни успокоява. С наблюдения е установено, че парасимпатиковата система има връзка с намаляването на възпаленията в организма. Според д-р Леонард Калабрезе трябва да се научим да контролираме тези две системи, за да имаме оптимално имунно здраве.  

Как да се справим със стреса?

Един от подходите, които се смятат за най-ефективни в момента, е така наречената терапия „Тяло-ум“ (“Body-mind therapy”). Тази терапия включва широк спектър от практики, които, когато се изпълняват редовно, с времето успокояват ума и имат балансиращ ефект върху нервната система и така намаляват възпалителните процеси. Но все пак трябва да имаме предвид, че това не е магическо хапче, което пием един път, а изисква регулярна практика и последователност. В първата част влизат по-активните практики като йога асани, пранаяма (дихателни упражнения), тай-чи или чи-гун, а в другата категория – по-пасивните като Осъзната медитация (mindfulness meditation), Мантра медитация и други.

Прочетете още: 12 съвета за оптимална имунна система

Изследвания за влиянието на медитацията върху имунната система

Едно обширно изследване с над 2200 участници сочи, че „Тяло-ум“ терапиите намаляват маркерите за възпаление и влияят на специфичните за вируса имунни отговори при ваксинация. 

Друго интересно двумесечно изследване за влиянието на медитацията върху мозъка и имунната функция ясно показва позитивния ѝ ефект. Осемседмичната програма за медитация, през която участниците преминават, има позитивен ефект върху мозъка и имунните функции, което демонстрира, че медитацията може да повлияе положително върху работата на имунната система. 

Проведено е изследване за влиянието на киртан медитацията (вид мантра медитация) и слушането на музика върху настроението, съня и нивата на стрес при хора с ранна загуба на памет. В анализа на резултатите се посочва, че „…медитацията намалява ефектите на предизвиканото от стрес клетъчно стареене чрез пряко или косвено подпомагане на поддържането на теломерите. По този начин защитава имунната функция и намалява загубата на неврони, предпазва и от други дегенеративни промени, свързани с когнитивен спад или спад в настроението.“ 

Може да заключим, че медитацията и терапиите „Тяло-ум“ имат много ползи за имунната система и е добре да бъдат част от цялостния подход към доброто имунно здраве заедно с правилното хранене и регулярните физическите упражнения.

Няколко практични съвета от специалистите на Вита Рама:

1) Отделяйте поне по 15 минути дневно за медитация. Като една от най-ефективните форми на медитация е мантра медитация, при която се повтарят мантри с дълбока концентрация.
2) Използвайте ранните часове на деня за медитация, тъй като тогава умът е най-спокоен и все още няма натрупани впечатления и мисли от деня.
3) Включете ежедневно дихателни практики за около 10-15 мин.
4) Опитвайте да правите поне 3 пъти в седмицата йога, тай-чи или чи-гун.  

Прочетете повече:



Send Email