Начало » Статии » Здраве » Световен ден за борба с рака - част 2

Световен ден за борба с рака - част 2

Send Email

(продължение на част 1)

 - Аминокиселините са от съществено значение за раковите клетки да синтезират протеините, за да създадат нови ракови клетки. Метионинът е най-важната аминокиселина, изисквана от раковите клетки и науката ни казва, че лишаването на раковите клетки от метионин ги кара да умрат. Също критични за стабилността и растежа на раковите клетки са  аминокиселини като глутамин, лизин, левцин и други. Нормалните клетки са добре приспособени за краткосрочна ниска наличност на аминокиселини. Нормалните клетки имат ненарушена и оперативна регулация на клетъчния цикъл, където няма ракови клетки. Раковите клетки пренебрегват контролно-пропускателните пунктове на клетъчния цикъл и продължават да растат и да се делят, без да са налице съществени компоненти. Това илюстрира диференциалните хранителни изисквания и чувствителност между нормалните и раковите клетки.

Консумирането на животински протеини активира канцерогенните вещества, стимулира деленето на туморните клетки и увеличава метастазирането им по цялото тяло.

- Други фактори, които могат да образуват туморни клетки от консумацията на животински храни, са големи количества крайни продукти на гликация, липотоксичност, N-гликоли невраминова киселина, образуването на ТМАО и след това нитрозамини и други. Лошо преработените и комбинирани растителни храни също могат да имат негативен ефект върху здравето, като пържен ориз или картофи, пържена филия, термично обработена изолирана мазнина, семена или ядки. Когато над 20% от общите калории в диетата ни идват от мазнини, това влошава усвояването на глюкозата, като по този начин се увеличава синтезът на вътрешни продукти на гликация, които също могат да увредят клетката.

Как да се храним за превенция и възстановяване след различни туморни образувания?

Преминаването към диета, базирана на цели растителни храни, с рязко намаляване на мазнините и концентрираните протеини, е от съществено значение, за да се постигне здраве.
Разнообразието на храни като боровинки, малини, къпини, киви, ананас, зеле, броколи, карфиол, лук, чесън, боб, леща, мунг дал, киноа, елда, просо, различни кълнове и много други, са в основата за превенция и възстановяване от онкологични заболявания и други. Тези храни са богати на различни фитохимикали, които имат изразени антитуморни качества и едновременно с това имат и други здравословни ползи.

Такива например са фитатите, които от една страна възпрепятстват усвояването на някои миколементи, но от друга страна имат противоракова активност, която инхибира растежа на раковите клетки. Те също подобряват имунните функции, като засилват естествените клетки убийци, които изхвърлят раковите клетки, без да засягат нормалните клетки. Също така, оставят раковите клетки на глад, като предотвратяват образуването на нови кръвоносни съдове, които могат да ги захранват, но и някои ракови клетки се връщат да действат като нормални клетки.
Целите растителни храни са богати на фибри и увеличават полезните бактерии, които не позволяват на патогенните да се развиват и едновременно с това инхибират канцерогенните вещества, превръщат холестерола в копрестанол и намаляват хроничното възпаление в цялото тяло.
Различните фитохимикали имат както антиоксидантен ефект върху клетките, като ги предпазват от увреждане, така и  оксидативен ефект върху туморните клетки и други патогени - създават този уникален баланс между оксиданти и антиоксиданти.

Друга грешка, която могат да допуснат някои хигиенисти или доктори, е да се дават големи изолирани дози антиоксиданти като глутатион, SOD, резвератрол и други, при хора, които вече са диагностицирани с рак. Те могат да имат дори негативен ефект върху здравето ни, като предпазват туморните клетки от атаката на нашата имунна система.
По-горе казахме, че нерегулираният процес на ангиогенезата стимулира туморен растеж. Целите растителни храни служат като силно оръжие това да не се случи и блокират ангиогенезата, като не допускат кръвоносни съдове да достигат до раковите клетки - по този начин туморите спират да растат. Вече има достатъчно научни данни, че изобилието от плодове, билки, зеленчуци и подправки, като горски плодове, грозде, соя, чесън и магданоз, инхибира ангиогенезата с над 60%. Още по-удивителното е, че тестовете показват, че комбинациите от тези храни осигуряват на тялото ни по-мощен инхибитор на рака, отколкото всяка друга храна сама по себе си, което доказва полезната сила на хранителната синергия.
Растителните храни имат доста по-малък токсичен товар върху тялото и то може навременно да елиминират остатъчните продукти от метаболитните процеси. Така се създава баланс или хомеостаза, която поддържа тялото в добро здравословно състояние.

В заключение: знанието как да се храним пълноценно - приготвянето и правилното комбиниране на цели растителни храни, с умерено количество полезни мазнини (семена и ядки) е това, което може да даде на тялото ни нужните вещества, така че то да може да се бори с туморните клетки и всякакви други хронични проблеми, присъщи на днешния свят.



Send Email