Начало » Статии » Храни и добавки » Полезно или вредно е кафето?

Полезно или вредно е кафето?

Send Email



Кафето е една от най-консумираните напитки в световен мащаб, но предизвиква най-различни спорове и мнения относно ползите и вредите от него. В тази статия ще разгледаме кафето от научна и природосъобразна гледна точка, за да можем всеки ден да правим осъзнат избор.

 


Ползи от консумацията на кафе

Вреди от консумацията на кафе

Стимулиращите напитки, като кафето, сами по себе си не дават енергия, нито хранителни вещества в съществени количества. Те стимулират енергийните ни резерви, а това рано или късно води до изчерпването им, особено ако организмът ни е слаб. Така че ще трябва да разочароваме почитателите на кафето, но негативните му страни значително надделяват над позитивните.

С какво можете да заместите кафето?

Нестимулиращи алтернативи

Сред най-известните безкофеинови заместители на кафето са инката, цикорията, ръжта, ечемикът и леблебията. Те имат вкус и аромат, подобни на кафето и затова са подходящи за хората, които искат да заместят кафето с напитка със сходен вкус.

Стимулиращи алтернативи

Чайовете се делят на билкови и чайове от растението Camellia Sinensis (черен, зелен, бял чай). Последните съдържат кофеин, за разлика от билковите, затова голяма част от хората, които отказват кафето, го заместват именно с тях. Най-често се преминава към черен чай, който не е по-добрата алтернатива на кафето. Зеленият и белият чай са по-добрата опция, тъй като съдържат теанин – аминокиселина, която омекотява възбуждащото действие на кофеина. И все пак, нови изследвания разкриват и някои неблагоприятни последствия от тези напитки, ако се прекалява системно с тях. Най-добрият вариант е суровото какао, защото има по-меко действие.

Някои билкови чайове също могат да се използват като лек заместител на кафето. Това са билките от рода на жен-шена, родиолата, маката, върбинката, розмарина и т.н. Те не съдържат кофеин, но са тонизиращи сами по себе си.

Безкофеиново кафе

Безкофеиновото кафе може да е от помощ на тези от вас, които искат да намалят консумацията на кофеин, но не и да се откажат от вкуса и аромата на кафето. Тук трябва да се има предвид, че при пречистването на кафето от кофеина, производителите използват химикали, но вече съществуват и алтернативи, при които в този процес не се използват агресивни вещества.

Здравният екип на Vita Rama препоръчва:

Днес много хора разчитат на кафето, за да подобрят концентрацията и енергията си, но това е само временно решение, криещо много рискове. Нашата препоръка е да се търсят и коригират причините на намалената енергия и ментален фокус. Първопричините за това могат да бъдат много – непълноценен хранителен режим, дефицити на хранителни вещества, липса на пълноценен сън, недостатъчна почивка, прекомерен стрес, който изтощава нервната система и др. Единствено цялостното подобрение в начина на живот може да разреши проблема с енергията.

Правилният начин на живот е сигурният и здравословен начин да сме свежи, енергични и със самочувствие още от сутринта и то без стимулатори. Тези от вас, които желаят да намалят или спрат кафето, могат да преминат през преходен период, в който кафето постепенно да се намалява и да се заменя с по-леките стимулиращи напитки, изброени по-горе. А след това те да бъдат заменени с леки билкови чайове, чай ройбос. Най-добрият начин да започнете деня си е чрез прием на достатъчно вода след ставането, последван от тонизиращ прясно изцеден сок. Така стартирате новия ден хидратирани и заредени с редица полезни вещества.

А ако го пием само за удоволствие и просто за вкус? Ако кафето ви е приятно на вкус и не желаете да се отказвате от него, нито да го заменяте с безкофеиново, тогава ви съветваме да го включите в малки количества, 1-2 кафета, най-вече сутрин, при липса на съответните противопоказания. За предпочитане е да избирате качествени сортове и марки, използващи по-щадящи методи на производство на кафето. Консумирайте и достатъчно вода, паралелно с кафето, за да не се дехидратирате.

Тъй като кафето е стимулатор на нервната, сърдечносъдовата и храносмилателната системи, умерената употреба от 1-2 кафета преди обяд, би могла да се впише в биоритъма на здравите хора. Но дори и тези количества не са препоръчителни при нарушено психично здраве, сърцебиене, язви и други медицински състояния. Нашата препоръка е като цяло е да избягвате консумацията на кафе.
 



Send Email