Начало » Статии » Холистичен подход » Как да се справим с нежеланието да тренираме

Как да се справим с нежеланието да тренираме

Send Email

Статията е обновена на: 05.08.2021 г.

Можете да тренирате, или да си търсите извинение. Кое избирате?

Има периоди през годината, в които ентусиазмът за активен начин на живот намалява.
Това води при много хора до спад в нивото на физическа активност, а това въздейства върху цялостното психофизическо състояние. Съществуват редица изследвания, които показват какво причинява липсата на всекидневно упражняване на тялото. Ето и някои от най-често срещаните проявления:

Защо си търсим извинения да не тренираме?

За съжаление човек не обича да прави повече, отколкото е нужно, тоест тенденцията е да си пестим усилията си, особено ако са свързани с натоварване на тялото. И това не е непременно негативно, тъй като е свързано с най-силния инстинкт – този за оцеляване.

Само до преди 100 години работата на повечето хора е била пряко свързана с физически труд, почти не е имало автоматизиран транспорт, а какво да говорим за ресторанти за бързо хранене или доставки на храна по домовете и офисите. Всекидневието на хората е било изпълнено с движение, а храната им е била много по-чиста и здравословна. Затова в онези времена манталитетът за пестене на енергия е бил важен, за да може тялото да се предпази от преумора, претоварване и контузии. Но във времето, в което живеем сега, нещата стоят по коренно различен начин.

Вече почти всички процеси, които някога е извършвал човекът, са автоматизирани и затова той има нужда от допълнителна активност на тялото, за да може то да функционира оптимално и да е здраво.

Повечето хора, особено тези на Запад, използват автоматизиран транспорт, за да се придвижват дори на кратки разстояния; вече всеки предпочита асансьора пред стълбите. Повечето от хората седят в продължение на 8 и 12 часа на стол в офиса, набавят си храната от магазина или директно я поръчват по интернет, а процентът на онези, които си отглеждат храната сами, е изключително малък.
Познайте какво става? Тялото не е пригодено да съществува по този начин и за да може то да е здраво и жизнено, му е необходима редовна физическа активност. Но за съжаление повечето хора, осъзнавайки тази нужда, вместо да започнат да тренират, си намират оправдание.

4-те най-често срещани оправдания да не тренираме и как да се преборим с тях

1. „Нямам време“

Определено това е най-често срещаният отговор, след като посъветваш някого да започне да тренира. И не е задължително това да е оправдание, въпреки че в повечето случаи може би е. Не си мислете, че за да сте в добро здраве и добра физическа форма, е нужно да прекарвате всеки ден дълги часове във фитнес залите. Но си остава фактът, че няма как да постигнете оптимално здраве, ако не поддържате оптимална физическа форма. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да решите този проблем:

Подредете си приоритетите

Запитайте се не колко време ще загубите от тренировки няколко пъти седмично, а колко време ще загубите от това, че не сте в оптимална физическа и психическа форма.

Най-добрата стратегия да намерите време за тренировка е да си освободите време, през което да бъдете физически активни всеки ден. Мислете за това като за нещо изключително важно, от което зависи вашето физическо, психическо и емоционално благоденствие!

Намалете излишните дейности

Днес хората прекарват дълги часове пред телевизора, телефоните и компютрите си, сърфирайки основно в интернет и разглеждайки несъществени неща. Замислете се дали ако сумирате времето, прекарано пред екраните, няма да имате възможност да го замените с тренировка няколко пъти в седмицата.

30 минути тренировка на ден отнема само около 2% от денонощието.

Бъдете редовни

Първото и най-важно нещо е тренировките да бъдат редовни. Ако не тренирате редовно, ефектът ще е в пъти по-малък или минимален. Например, когато отидете при лекар и той ви изпише лекарство срещу вирус, ви казва какви дози и колко често да го приемате, защото активната съставка в лекарството има продължителност на действие. По същия начин ефектът от тренировката също има определено последействие, затова трябва да тренирате минимум три пъти седмично, а най-добре, ако имате възможност, е да тренирате през ден или по-често, тъй като така няма да губите форма, енергия и издръжливост.

Бъдете ефективни

Много често си мислим, че трябва да отделяме доста време за тренировки, но всъщност не е така. Редица изследвания доказват, че най-ефективни са тренировките за обща физическа кондиция със средна продължителност между 20 и 60 минути, в зависимост от интензитета на самата практика. Дори само 20-30 минути разнообразно и регулярно интензивно движение би било напълно достатъчно за поддържането на отлична физическа кондиция, ако се храним с пълноценна растителна храна.

Ползи от тренировките с умерена продължителност

Прочетете още: Движение и здраве

2. „Не обичам да тренирам, не съм мотивиран“.

Друга често срещана пречка да водим активен начин на живот, е липсата на знание, позитивен опит и мотивация за тренировка. Истинският проблем тук е, че масово хората имат изградено погрешно схващане и представа за това кога, какво и как да тренират и как въобще да водят активен начин на живот.

Излезте от зоната на комфорта

Умът ви иска да сте в зоната на комфорта, а не извън нея, защото смята, че познатото зло е по-малкото зло, в сравнение с непознатото. Но вие направете нещо ново, запишете се на тренировка, която досега не сте опитвали или мислите, че би била предизвикателство за вас. Понякога предизвикателствата се превръщат в идеален стимул, който може да ви мотивира изключително много!

Замислете се какво обичате да правите

Мотивацията определено е едно от най-важните неща, когато говорим за успех в тренировките. За да започнете да тренирате, а още повече, за да продължите да го правите дълго време, ви трябва силна мотивация, която обикновено идва, когато открием страстта си към дадена дейност. Помислете си какво обичате да правите. Всеки човек е различен, някои обичат да тренират под музикален съпровод, други да прекарват време на открито, трети харесват по-силови занимания, а четвърти са мотивирани да тренират групово. Анализирайте какъв тип характер сте, какво би ви накарало да го правите, започнете и не забравяйте, че „апетитът идва с яденето“!

3. „Нямам излишни пари“

Ако си мислите, че за да постигнете отлична физическа форма, са ви нужни скъпи месечни фитнес абонаменти, още по-скъпи домашни оборудвания или индивидуални треньори, значи сте в сериозна заблуда. Те определено могат да ви бъдат от полза, тъй като ще улеснят тренировката, но не са решаващи за това дали ще постигнете резултати. Ако смятате, че нямате достатъчно пари, за да тренирате редовно, това означава всъщност, че не знаете как да го направите. Всъщност ви трябват голяма решителност и малко креативност, тъй като повечето от нужните неща са напълно безплатни.

Ето от какво може да правите, без да похарчите и един лев:

Използвайте обществените площадки

Всъщност фитнес центровете са нещо изключително модерно - ако погледнем само 100 години назад, ще видим, че повечето хора са тренирали навън. Сега повече от всякога имате възможност да правите тренировки на открито, тъй като във всеки квартал има площадка с уреди, лост, успоредка, шведска стена и др., които са съвсем достатъчни да изградите и поддържате уникална физическа форма.

Тренирайте навън и се наслаждавайте на природата

Вместо да се потите в задушните фитнес зали, по-добре излезте и се наслаждавайте на приятна тренировка на открито. Можете сами да изберете една от десетките възможности за тренировка навън като тенис, футбол, бягане, лостове, планински туризъм, колоездене, спорт в парка и много други. Освен чисто физическите резултати, това ще ви донесе и голямо удоволствието от контакта с природата, откритото пространство и чистия въздух!

Използвайте тялото си вместо уреди

Има десетки или дори стотици упражнения, с помощта на които може да изваете уникална фигура, а не изискват никакви или почти никакви средства. Правете разнообразни варианти на лицеви опори, „кофички“, набирания, клекове, коремни преси, подскоци и др. Това ще замести изцяло нуждата от фитнес. А ако искате да правите нещо по-разнообразно (което ще увеличи конкретните ползи за здравето), можете да си свалите тренировъчно видео от интернет или да си поръчате видео с физически тренировки и йога.

4. „Твърде уморен съм, нямам енергия“

Много често липсата на енергия и умората са голямо препятствие пред активния и здравословен начин на живот. За съжаление повечето пъти хората смятат, че е по-добре да си починат след работния ден, като си легнат на дивана и гледат телевизия, отколкото да отидат да тренират, но по този начин сами се вкарват в омагьосан кръг и резултатът е, че стават все по-уморени. Има най-различни изследвания на тази тема, едно от които на Университета в Джорджия, което показва, че тренировките, дори само 20 минути дневно, три пъти седмично, могат значително да намалят чувството за умора. Така че физическите активности всъщност ви зареждат с енергия и ви дават тонус, а не ви уморяват повече.

Ето няколко съвета:

Истината е, че можем или да си намерим или оправдание, или решение. Всяка една трудност всъщност открива нова възможност да израствате, така че вместо да се отказвате, трансформирайте оправданията си в стълбичка към успеха. И запомнете, че всяко начало започва с първата стъпка!

Прочетете още: Как да подобрим самочувствието и настроението чрез движение



Send Email