Начало » Статии » Холистичен подход » Как да подобрим самочувствието и настроението чрез движение

Как да подобрим самочувствието и настроението чрез движение

Send Email

Големите предимства на редовната физическа активност

Заседналият начин на живот днес се характеризира с ниски нива на физическа активност, енергия, самочувствие и цялостно усещане за благополучие. Това всекидневие е типично например за хората в офис средите, а също и при студентите и пенсионерите. Да изглеждаш добре, да се чувстваш силен и да имаш позитивно отношение и нагласа към себе си – това са някои от ефектите, които човек може да постигне чрез редовните физически тренировки.

Редовната физическа активност подобрява много неща във физическо и психическо отношение:

Повишавайки нивата на енергия и кислород в тялото, мускулния тонус и общото физическо състояние, човек повдига и своето самочувствие. Чисто психологическият фактор например е, че създавайки си програма за тренировка и придържайки се към нея, човек си създава чувство за постижение и така повдига самочувствието си.

Една от ключовите ползи на редовната физическа практика е подобряване на самочувствието. При тренировка тялото започва да отделя химикали, наречени ендорфини. Това са естествени опиати, които взаимодействат с рецепторите в мозъка и по този начин намаляват усещането за депресия. Също така те предизвикват положителни усещания в мозъка, подобни на тези от приемането на морфин, но без неговите странични неблагоприятни ефекти!

Още интересни статии по темата:

Култът към тялото

Модерното общество е обсебено от култа към тялото и за много хора визията има огромно влияние върху самочувствието им.

Асоциацията за здраве и фитнес отбелязва, че фактори, които засягат фигурата като – балансирано тегло, приятни пропорции, хубава стойка, жизненост и други - са изключително важни за цялостното благосъстояние на личността. Редовните упражнения, особено аеробните, имат отличен ефект върху самочувствието, тъй като спомагат за детоксикацията в тялото, повишават силата и издръжливостта, допринасят за нервно-хормоналния баланс и за оформянето на стройна фигура.

Няма перфектна формула за това колко често и интензивно човек трябва да тренира, за да повлияе на своето самочувствие. Американският колеж по спортна медицина обаче дава някои общи препоръки:

Изследване проведено в Норвегия сочи, че тренировките мога да бъдат важни за подобряването на самочувствието на деца и млади хора.

Влияние на физическите активности върху настроението

Редовните тренировки са превъзходен начин да подобрите настроението си. Правейки упражнения, човек започва да се чувства по-спокоен и пълноценен.

Това усещане се дължи на факта, че при тренировка мозъкът започва да отделя норадреналин, серотонин и допамин. Тези и други естествено произведени химикали влияят благоприятно на настроението и предизвикват чувство на щастие. Като допълнение към това приятно усещане, след тренировка обикновено се поражда чувство на удовлетвореност и дълбоко мускулно отпускане.

Сама по себе си физическата активност не е призната като метод за лечение на депресия и лошо настроение. Но има множество изследвания, които показват, че редовното практикуване на упражнения подобрява настроението и спомага за преодоляване на състоянието на депресия. Дори някои от хората, които не се повлияват добре от антидепресанти, показват подобрение на настроението след физически упражнения.

Йога определено е един от най-ефективните методи за справяне със състоянията на депресия, лошо настроение и чувство на тревожност. Тя спомага за намаляването на стреса, отпуска мускулното напрежение и влияе върху биохимичния баланс в тялото, който отговаря за нивата на енергия и за доброто настроение.


Още интересни и полезни публикации по темата за Йога:

Най-лесно приложимите физически активности, които подобряват настроението и повлияват добре депресивни състояния:

Колективните спортове могат да бъдат особено ефективни при депресивни състояния, поради социалната подкрепа, която обикновено съотборниците оказват. Това може да стане също така, ако тренирате с близък приятел.

Какъвто и вид тренировка да избере, уверете се, че тя е съобразена с вашето физическо и психично състояние. И не забравяйте, че каквито и физическите активности да практикувате, те трябва да Ви доставят наслада и удовлетворение!

 



Send Email