Начало » Статии » Здраве » Как да отслабнем след празниците чрез движение?

Как да отслабнем след празниците чрез движение?

Send Email


Домашният уют, липсата на движение и голямото количество вкусна храна са основната предпоставка за натрупване на излишни килограми покрай празниците. Не случайно различни изследвания сочат, че около Kоледните и Новогодишни празници хората качват средно между 1,5-3 кг., като след това запазват голяма част от тях за дълъг период от време.

Какво да правим след празниците?

Добре е да не се разчита само на един или друг метод за сваляне на излишните килограми след празниците, а да се подходи холистично. На първо място обърнете внимание на храненето, и консумирането на течности, и разбира се включете подходяща форма на физическа активност.

Мислете за сваляне на мазнини, а не на килограми.

Когато говорим за сваляне на килограми трябва по-скоро да мислим за сваляне на мазнини. Ако просто намалите приема си на калории без да включите физически упражнения е много вероятно освен мазнините да загубите мускулна маса. Много изследвания показват, че обикновено когато хората свалят килограми една трета от тях са мускулна маса. Това се получава защото когато намалите приема на калории, тялото ви търси други източници на енергия и това, с което компенсира е мускулния протеин заедно със запасите на мазнини. Та в този случай ако включите физически упражнения, ще намалите загубата на мускулна маса.

Но освен намаляването на килограми, тренирайки вие ще подобрите вашата метаболитна активност, което ще допринесе и за усвояването на храните, които приемате.

Един от основните проблеми, които се появяват при намаляването на килограми е загубата на форма на тялото, така наречено увисване. То може да бъде преодоляно чрез физическите активности, които да стегнат мускулатурата и да и предадат приятна форма. Понякога кантара не може да каже всичко, има вероятност да изглежда, че не губите много килограми, но ако си водите бележки с телесните обиколки, ще забележите, че мускулната маса се увеличава за сметка на мазнините.

Кой е най-добрия начин да свалим излишните мазнини?

Има най-различни тренировъчни режими за сваляне на излишно тегло, едни от тях по-ефективни, а други не толкова. Определено един от най-добрите методи за усилване на метаболитната функция и изгаряне на мазнините е ВИИТ – високо интензивни интервални тренировки. Този метод на трениране е наистина изключително ефективен, защото освен, че увеличава много способността на тялото да гори мазнини, дава възможност да натоварите мускулите и да им придадете форма.

Ако има магическа формула, с която едновременно да свалите излишното тегло и да оформите тялото, то ВИИТ може би се доближава най-много до нея. Ако дълго време сте правили продължителни кардио тренировки и не сте постигнали кой знае какви резултати, сега е времето да пробвате ВИИТ.

Този модел на трениране работи чрез сравнително кратки серии, като редува висок с нисък интензитет. ВИИТ включва загрявка, последвана от няколко интервала на максимален интензитет, разделени от възстановителни интервали с нисък интензитет и накрая завършва с отпускащ интервал.

Множество изследвания в областта на спорта показват, че този метод на тренировка е много по-ефективен в горенето на мазнини и поддържането на мускулна маса в сравнение с продължителни тренировки с умерен интензитет. Има изследвания, които сочат, че с ВИИТ могат да се изгорят до 9 пъти повече мазни сравнение с традиционните кардио тренировки. Всъщност това, което е важно при този тип тренировки е не колко калории са изгорени по време на самата тренировка а това, че те задържат пик на метаболитната функция за повече от 30 ч., което означава, че дори след тренировката вие продължавате да горите калории. Така че няма нужда да гледате колко калории сте изгорили по време на ВИИТ, защото реално е трудно да се прецени колко калории ще бъдат изгорени след самата тренировка. Всъщност ползата от ВИИТ идва не само от изгорените калории, по-скоро то се усеща чрез комплекс от физиологични механизми, при които се забавя инсулиновата резистентност, подобрява се глюкозната толерантност и се повишава окисляването (изгарянето) на мазнините по време на и след тренировка.

Едно изследване проведено от „International Journal of Obesity” показва, че за един и същ период от време, група жени тренирали чрез метода на ВИИТ постига около 3 пъти по-добри резултати сравнение с втора група, която прави стандартни аеробни тренировки.

Как да приложим ВИИТ?

ВИИТ не е тренировка, а е метод на трениране, в който вие можете да изберете какво да включете. Независимо какви са целите ви, ВИИТ е един от най-подходящите начини за постигането им.

Вариациите за този тип тренировка са неограничени, тъй като можете да нагаждате тренировъчните параметри според вашите индивидуални физически възможности. Параметрите, които можете да манипулирате, когато изготвяте своята ВИИТ програма са:

Можете да използвате всякакъв вид физически тренировки включително бягане, каране на колело, плуване, гребане, кръговите тренировки с тежести, упражнения със собствено тегло и др.

Висок интензитет е този, при който полагате максимум усилия според вашите физически възможности. Съответно нисък интензитет е този, при който давате възможност на сърдечния и дихателен ритъм да се възстановят, за да можете отново да преминете към висок.

Добре е да следите или записвате нивата на интензитет и продължителността на интервалите, за да можете да знаете кога и кое да увеличавате и намалявате.

Основни насоки при ВИИТ:

Имайте предвид, че ВИИТ може да бъде предизвикателство за хората, които не са много физически активни и е добре да се започне внимателно с по-лек интензитет докато тялото свикне с натоварването.

Успех!

Свързани публикации

Празниците са времето да сме активни

Празниците са времето да сме активни

Коледните и новогодишни празници наближават, а всички знаем колко е трудно човек да контролира апетита си пред отрупаните с най-различни вкусотии празнични трапези. Дори и за най-отдадените...

  повече »  
Движение и здраве

Движение и здраве

Тялото се състои предимно от клетки и течности, изградени от биогенни елементи като кислород, въглерод, водород, калций и други. Всеки един елемент има различна честота на вибрации. Всяка...

  повече »  


Send Email