Начало » Статии » Здраве » Детоксикация след празниците

Детоксикация след празниците

Send Email

Коледните и новогодишните празници са един от най-приятните периоди в годината, когато цялото семейство се събира у дома и прекарва вълшебни моменти заедно споделяйки вкусни ястия и сладкиши. През този празничен период на годината е много трудно, човек да ограничи консумацията на не благоприятни продукти като: месо, яйца, пържено, нездравословни сладкиши, алкохол, кафе и др. Резултатът е налице - процентът на алкохолни и хранителни натравяния се повишава двойно в този период. Това е и времето, през което се натрупват най-много токсини в тялото, поради това, че повечето от хора се хранят безразборно, нямат достатъчно физическа активност и приемат много силни интоксиканти под формата на алкохол, цигари и кафета, което води до ферментации и образуване на големи количества токсичен отпадък. Това непременно крие голяма опасност за здравето, тъй като може да стане причина за отключване на редица сърдечно-съдови, хормонални, ендокринни и автоимунни заболявания.

Какво е детоксикация и как се случва?

Детоксикация накратко е процесът при, който тялото се изчиства от отпадните вещества, токсините и отровите, вредните бактерии и паразитите. В същност една от най-важните функции на човешкото тяло е възможността му да се освобождаването от вредните елементи и токсините, тъй като единствено и само чистото тяло може да бъде здраво. Има редица органи, които отговарят за пречистващите процеси в тялото, като може би най-основните са: чревния тракт, бъбреците, белия и черния дроб и лимфата.

Един от основните начини на тялото да изхвърли отровите и отпадните вещества се случва чрез уриниране и изхождане. По този начин то изхвърля токсичния отпадък, като в този процес участват чревния тракт и бъбреците. Белите дробове от своя страна събират всички отпадъци чрез въздуха, който дишаме. Лимфната система пък е съставена лимфна течност, която протича по цялото тяло и от възли, които играят ролята на филтри. Лимфата събира нежелани отпадъци като бактерии, мазнини и други и ги филтрира през лимфните възли. За разлика от кръвоносната система лимфната не разчита на изпомпване за да циркулира, а на движението на тялото. Но може би най-същественият орган в процеса на детоксикация е кожата. Най-много токсини се отделят от тялото чрез потта. Ако другите системи не функционират и не отделят правилно, токсините започват да излизат през кожата под формата на акне, обриви, петна, пъпки или рани.

Каква роля играят тренировките в процеса на детоксикация?

За да можете да елиминирате токсините в тялото първо те трябва да започнат да се отделят от клетките, това може да се случи доста ефикасно с разтоварващ режим на хранене, гладуване или приемане на антиоксидантни храни и повече течности. Но определено един от най-важните елементи в процеса на детоксикация си остава движението.
Когато говорим за процеса на детоксикация има няколко много важни фактора: кръвообращение, отделителна функция на кожата, лимфата, бъбреците и чревния тракт. Всички те биват многократно стимулирани и засилени основно чрез физическа активност и движение. Движейки тялото ние му създаваме благоприятни условия за детокс.

Как да се детоксикираме чрез движение?

Вече споменахме, че има няколко важни фактора за да може процеса на детоксикация да бъде ефикасен, сега ще разгледаме връзката им с физическите активности. Първият е кръвообращението, когато движим тялото сърцето започва да изпомпва повече кръв и така тя започва да се движи по-интензивно из тялото, за да може да кръвоснабди мускулите и органите. Съответно по този начин се раздвижват и токсините като преминават към черния дроб, от където вече могат по-нататък да бъдат пренасочени.

По подобен начин се случват нещата и в лимфната система, но там няма изпомпване, а само и единствено чрез специфични движения на тялото лимфната течност се движи и пренася токсините до лимфните възли.

Друг типичен процес, който се случва при активна физическа активност е учестеното дишане, чрез което функцията на белия дроб се подобрява и той започва да изкарва застоялите газове, и натрупаните по време на дишане токсини и др. под формата на слуз.

Движението е и най-добрия начин да се задвижи перисталтиката. При физическа активност, особено, когато има скачане или усукващи движения, много силно се стимулира работата на чревния тракт и уриниране, а голяма част от токсините се изхвърлят от тялото чрез урината и изпражненията.
Може би най-голямо количество токсини се отделя през кожата чрез потта. Кожата е най-големият орган в тялото и е доказано, че тялото се детоксикира много интензивно ако има обилно изпотяване, а както знаем тялото отделя най-много пот при интензивна физическа активност.

Друг начин чрез, който физическите упражнения могат да помогнат за детоксикация на тялото е чрез намаляване на подкожната мастна тъкан. Част от токсините в тялото се съхраняват в мастната тъкан, ето защо, когато тя бъде намалена в резултат на физически упражнения, токсините се освобождават и могат да бъдат елиминирани чрез очистващите органи.

Какви тренировки са подходящи при детокс?

Определено аеробните тренировки са едни от най-подходящите, когато целим ефект на детоксикация на организма, тъй като те ускоряват и дишането и сърдечния ритъм, като по този начин забързват кръвообращението. Те също имат много силно въздействие върху функцията на бъбреците и отделителната система, като много добре стимулират изхождането, уринирането и изпотяването. Такъв тип тренировки биха могли да бъдат бягане, колоездене, плуване, гребане, танци, кръгови тренировки с тежести или собствено тегло и др.

Всички тези форми на физическа активност могат да бъдат като високо интензивни интервални тренировки, което ще доведе до многократно усилване на ефекта на детоксикация, но е добре преди това да се консултирате със специалист, за да ви насочи как точно това да се случи. Скачането на батут или въже пък са най-добрите форми на движение ако искате да пречистите лимфната течност.
Асаните са друга форма на физическа активност, която може да бъде много подходяща при детокс, тъй като при тях има много усукващи и притискащи движения, който имат невероятно стимулиращо и детоксикиращо въздействие върху вътрешните органи. Когато се изпълняват с правилно дълбоко дишане, ефекта се засилва в пъти повече.

Други полезни съвети

За оптимални резултати е най-добре е да изберете форма на физическа активност, която бихте правили с удоволствие редовно, тъй като е много важно да се наслаждавате на тренировката, а не да я правите просто по задължение. Тренирайте поне 20-30 мин. 3-4 пъти седмично, съобразявайки се с вашето физическо състояние и опит, и съветите дадени ви от специалисти. Пийте повече вода, за да можете да отделяте по-ефикасно токсините от тялото. И накрая, но не на последно място не забравяйте да се храните с пълноценна разнообразна растителна храна, която да ви даде нужните хранителни вещества, енергия и да спомогне процеса на детоксикация.

Успех! 

Свързани публикации

Самовъзстановяване на организма чрез движение

Самовъзстановяване на организма чрез движение

Към Коледния пост добавете аеробни тренировки с по-слаб интензитет Движението е основна част от здравословния начин на живот. Благодарение на него, органите и системите в организма ни...

  повече »  
10 начина за детокс на тялото чрез движение и алтернативни методи

10 начина за детокс на тялото чрез движение и алтернативни методи

От изключителна важност е всеки сезон да отделяте време за пречистване на организма от натрупалите се в него токсини. За да бъде детоксикацията нестресираща и ефективна за тялото ви,...

  повече »  


Send Email