Начало » Статии » Здраве » Здраве и методи за медитация / релаксация

Здраве и методи за медитация / релаксация

Send Email

Съвременният човек се радва на неизброими технически нововъведения, удобства, продукти, услуги и др., които са израз на благоденствието на развитата ни цивилизация. Но често съвременният човек е болен.

Разрастващата се фармацевтична промишленост произвежда тонове нови и нови лекарства. Оказва се обаче, че изобилието от медикаменти и големият избор на здравни заведения не правят поддържането на добро здраве по – малко предизвикателство. Имаме толкова много информация и толкова голям избор. Но как да постигнем физическо, психично и емоционално здраве? Как да направим първата крачка?

Понякога в главите ни има толкова много объркани мисли, които не ни дават покой нито денем, нито нощем. Лекарствата на съвременната медицина се оказват безсилни и тогава сме готови да потърсим алтернатива. Много често тя е свързана с  духовното лечение като начин за подобряване на здравето и живота ни.

В същността си, духовното лечение е един различен поглед върху процеса на лечение. Вместо да използват външни средства, като медикаменти за лечение, духовните практици използват собствените ни енергии като присъща на тялото способност да се самолекува.

Истинското духовно лечение използва енергията и силата на (под)съзнанието и духа за постигане на дълбок и забележим положителен ефект във всички аспекти на живота на даден човек.
 
Духовното лечение, като терапия за лечението на тялото и душата, се използва  ефективно от векове. То може да се използва и като съпътстваща конвенционалното лечение терапия за повишаване на нейния ефект.

Някои от най-древните форми на духовно лечение, като медитация, йога, дълбоко дишане и рейки, са все по-често препоръчвани на пациентите от лекуващите ги лекари.  Практикуването на тези духовни практики може да доведе до по-щастливо съществуване, в по-добро здраве.

Една от най-популярните и лесни за прилагане форми на духовно лечение е медитацията. Тя включва изчистване на съзнанието и фокусиране, най-често, върху дишането.

Медитацията (от латинската дума meditari или “движен към центъра”), като религиозна практика, съществува от няколко хиляди години, а като психотренинг – от около половин век. Medha на санскрит означава "мъдрост".
Част от привържениците на медитацията са убедени, че тя носи полза само ако се прави на точното място и се спазват строгите индийски правила. Но практиката показва, че медитацията е от голяма полза за психическото здраве и в нашия забързан всекидневен живот.

Медитацията може да бъде разглеждана в две големи категории: съзнателна медитация и медитация с концентрирация, които водят до дълбока релаксация и успокояване.

В съзнателната медитация, медитиращият осъзнава всички свои чувства и мисли, но ги вижда като отдалечени – без емоция или реакция.

При медитацията с концентрация, практикуващият се фокусира върху дума  или образ, изчиствайки всички други мисли от съзнанието си, като едновременно е съсредоточен върху дълбокото си, бавно дишане.

И двата метода буквално дават “почивка” на съзнанието и позволяват на тялото да се отпусне напълно.

Привържениците на медитацията често споделят, че нивата на стрес се снижават драстично, което от своя страна може да доведе до общо подобряване на здравословното състояние.

Учени от Харвард са установили, че медитацията увеличава кръвния поток към онази част на мозъка, която контролира запазването на енергията, позитивизма и релаксацията. Последното се потвърждава и от наскоро проведени изследвания на мозъчната активност на тибетски монаси по време на медитация, като проучванията са проведени със специалното съдействие на Далай Лама.

Може да се медитира и чрез:

Съществуват още много типове медитация: чрез чакри, смях и плач, динамична медитация, шавасана, “поза на трупа” и т.н., но за тяхното практикуване е необходима помощта на специалист.

Вижте още: Йога и Духовното Здраве  – от Младен Балабанов, специалист по йога и медитация в Лечебен Център Vita Rama

Умението за концентрация и успокояване на мислите се постига постепенно. Необходими са много тренировки, за да се научим да се отпускаме напълно и за 10-15 минути да възстановяваме физическите си и духовни сили.
Ако се научим да успокояваме съзнанието си, ще постигнем покой, ще повишим устойчивостта си към стреса и ще опознаем себе си в нова светлина.

Ако искате да научите повече за силата на медитацията, специалистите на Лечебен Център Vita Rama са на ваше разположение – запишете се за нашите програми и консултации !
 



Send Email