Начало » Статии » Холистичен подход » Само правилното здравословно хранене дава резултати

Само правилното здравословно хранене дава резултати

Send Email

Интервю с Георги Славов, главен специалист-диетолог в Център за здравословен живот Vita Rama.

 

1. Какви са световните тенденции в развитието на здравословното хранене?

В последните години се появиха най-различни системи и методики за „здравословно хранене“, които заливат световния пазар и интернет, но повечето от тях представят сложни и практически неефективни диети. Правилното здравословно хранене е това, което дава резултати. Доказано успешни здравословни системи с хиляди излекувани пациенти са методите за здравословно хранене на д-р Макдугъл, д-р Еселстин, д-р Граам, д-р Нийл Бърнард, д-р Дейвид Клейн, проф. Т. Колин Кембъл. Всички те прилагат пълноценно растително хранене, базирано на висок прием на въглехидрати и нисък прием на мазнини и белтъчини.

Моят дългогодишен опит и практика показват и доказват, че това е изключително успешен метод. Той повлиява множество заболявания, поддържа човешкото тяло здраво и енергично, а настроението винаги позитивно. Пример е и българският народ, който до 1920 -1930 г. се е хранил основно с плодове, зеленчуци, зърнени и бобови храни, малко масло и животински храни, и много българи са достигали до преклонна възраст.

2. Какви са традициите и тенденциите за развитие на здравословното хранене в България?

Както в чужбина, така и в България, често хората са объркани по отношение на здравословното хранене. Повечето българи се подлагат на различни диети за бързо отслабване, но резултатът в дългосрочен план е влошаване на здравословното състояние и отново възвръщане на излишните килограми, т.нар. йо-йо ефект.

Ниската степен на информираност и познание за ползите от пълноценното растително хранене е причина много хора да не могат да се възползват от този вид здраволсовно хранене. Като цяло обаче е налице позитивна тенденция: все повече се говори за здравословно хранене, все повече диетолози и лекари въвеждат растителното хранене в здравословната си система.

Всеки трябва да бъде внимателен при избора и прилагането на системи и методи за здравословно хранене, защото ако човек не е достатъчно информиран и няма достатъчно практика, вероятността да се създадат различни дефицити в организма и това да доведе до негативни здравословни резултати е много голяма. Различните системи, методи, диети и здравословни хранения трябва да се прилагат винаги под наблюдението на специалисти със сериозен опит.

3. Какво се промени в България в разбирането за здравословното хранене след практиката на Лидия Ковачева?

Лидия Ковачева като художник начерта и обрисува пътеката, по която трябва да се движим, за да живеем и храним природосъобразно. Определено може да се каже, че тя е пионер и причина здравословното хранене и начин на живот да достигнат до много българи.

Първият основен компонент от метода на Лидия Ковачева е чаено-плодовото разтоварване на организма, което дава възможност на тялото да се пречисти от натрупаните токсини и да започне процес на самолекуване.

Много хора са чували, чели или познават методите на Лидия Ковачева, но малко от тях осъзнават, че вторият компонент от нейната методика - пълноценното растително хранене - е всъщност своеобразно връщане към автентичното и традиционно българско хранене от преди 100 години – плодове, зеленчуци, семена, ядки, зърнени и бобови храни.

Всички препоръки на Лидия Ковачева са изцяло съобразени с природните дадености на България, където през голяма част от годината има разнообразие от тези храни.

4. Бихте ли препоръчал универсални съвети за здравословно хранене, които всеки може да използва в ежедневието си за превенция и поддържане на здравето?

  1. Хранете се бавно.
  2. Пийте вода преди хранене, или поне 2-3 часа след хранене.
  3. Консумирайте плодовете на гладно.
  4. Намалете животинските храни.
  5. Правете разтоварване в силно енергийните дни Екадаши, като тогава консумирате само плодове или вода.
  6. През летния период консумирайте разнообразие от пресни добре узрели плодове и зеленчуци.
  7. До обяд винаги консумирайте само вода, сокове и плодове.
  8. Винаги консумирайте пресни сурови салати с вашето осново хранене.
  9. Освен салатата, нека основното хранене за обяд или вечеря включва и задушени зеленчуци, зърнени безглутенови храни като просо, ориз, елда, царевица, киноа, амарант, бобови храни като нахут, боб, леща, грах и до 20 грама сурови семена, ядки, маслини и авокадо.
  10. Намалете или изключете напълно за по-продължителни периоди консумацията на всички животински храни и концентрирани мазнини, като олиа,зехтини, масла.
  11. Хранете се толкова, колкото сте гладни, без да броите калориите.

Чрез тези основни съвети за здравословно хранене хората с наднормено тегло ще отслабнат, слабите ще качат килограми, а здравите ще станат още по-здрави!

Прочетете още: 

Спомени за Лидия Ковачева с Георги Славов

Георги Славов за Коледните пости и пълноценното растително хранене



Send Email