Начало » Статии » Холистичен подход » Овладяване на стреса в ежедневието

Овладяване на стреса в ежедневието

Send Email

Стрес… Съвременният живот е пълен с крайни срокове, моменти на неудовлетвореност и безизходица, бързане, изисквания. За много хора стресът е станал толкова обичайна част от ежедневието, че се е превърнал в начин на живот.

Има многобройни емоционални и физически състояния, които се свързват със стреса – депресия, тревожност, инфаркт, пренапрежение, безсъние. А освен това и проблеми с имунната система, които от своя страна повишават предразположението на организма към инфекции, започвайки от обичайните настинки и грип и достигайки до определени видове онкологични и автоимунни заболявания. В допълнение, стресът може да има пряк ефект върху кожата (причинявайки атипични дерматити), храносмилателната система (язви, гастрити, колити), както и на нервната система (причинявайки безсъние, а така също и засилвайки симптомите на дегенеративни заболявания като Паркинсон например). При мъжете повишеното количество кортизол (което се произвежда при стресови състояния), може да окаже влияние върху нормалното функциониране на репродуктивните функции на тялото – хроничният стрес може да понижи нивото на тестостерон и да причини импотентност. При жените стресът може да причини липса или нерегулярност на месечния цикъл.

Разбираме ли всъщност кога се появява стресът, какви са симптомите и как тялото ни реагира?

Според психолозите има три фази на стрес:

Причините за стреса могат да бъдат разнообразни – външни и вътрешни. Към външните причисляваме съществените промени в живота (брак, развод, загуба на близък човек), финансовите проблеми, проблемите с децата и в семейството, работата или училището. Към вътрешните причини спадат хроничното безпокойство, песимизма, негативното мнение за самия себе си, перфекционизма, нереалистичните очаквания.

Вероятно изглежда, че нищо не може да се направи срещу стреса – сметките ще продължат да идват, денят няма да има повече от двадесет и четири часа и нашите задължения в работата и към семейството ще продължават да имат своите изисквания към нас. Но ние можем да контролираме стресовите състояния повече, отколкото предполагаме. Всъщност управлението на стреса е най-вече поемане на отговорност – към своите мисли, емоции, планове и към начина, по който се справяме с проблемите. Ето някои съвети:

Открийте източниците на стрес във вашия живот!

Това звучи лесно само на думи. Реално, е доста трудно да се направи. Вашите истински източници на стрес не винаги са очевидни и е много лесно да пропуснете да разгледате в тази група своите мисли, чувства и модели на поведение. Със сигурност можете, например, да кажете, че сте постоянно напрегнат заради сроковете в работата. Но може би това е резултат от губенето на време, а не от действителните изисквания на работния процес, и то води до стрес от сроковете. Обърнете внимание на навиците, поведението и извиненията си. Водете си бележки за известен период от време – какво ви причинява стрес, как сте се чувствали физически и емоционално, как сте реагирали и какво сте направили, за да се почувствате по-добре.

Преразгледайте начините за справяне със стреса, които в момента използвате!

Дали правите неща, които временно намаляват нивото на стрес, но пък в дългосрочен план причиняват по-големи вреди? Например тютюнопушене, преяждане или нередовно хранене, прекалено много часове сън, използване на успокоителни хапчета, прекарване на твърде много часове пред телевизора или компютъра (особено в социалните мрежи).

Ако вашите методи за справяне с напрежението не допринасят за по-доброто ви емоционално и физическо здраве, време е да откриете по-здравословни начини. Има много такива методи и всички те изискват промяна – можете или да промените ситуацията или отношението си към нея:

1. Избягвайте излишния стрес!

2. Променете ситуацията!

3. Приспособете се към стресовия фактор!

4. Приемете нещата, които не можете да промените!

5. Намерете време за забавление и почивка! Ако редовно отделяте известно време за себе си, ще бъдете в много по-добра форма и в състояние да се справяте успешно със стресовите фактори в живота:

6. Започнете да водите здравословен начин на живот!

Прочетете за здравословното хранене тук!

Стресът не винаги е нещо лошо. В малки дози, той може да ни помогне да се справим с определени ситуации и да ни мотивира да дадем най-доброто от себе си. Но когато сме постоянно в спешен режим, тялото и умът плащат цената.

Анализирайте ежедневието си, установете къде се намирате и ако има чести ситуации на стрес, открийте своя начин да се справите. Използвайте различни техники и преценете кои от тях действат във вашия случай. И ден след ден ще усетите, че владеете по-добре себе си, поведението и емоциите си. А по този начин ще си осигурите по-добро здраве и щастлив живот.

Ако имате нужда от професионални съвети за справяне със стреса и подобровяне на начинa Ви на живот – попитайте някой от консултантите на Vita Rama!
 



Send Email