Начало » Статии » Здраве » Как да пречистим организма и да се храним пълноценно и здравословно през пролетта

Как да пречистим организма и да се храним пълноценно и здравословно през пролетта

Send Email

Интервю с главния специалист-диетолог на Лечебен център Vita Rama - Георги Славов.


1.  Г-н Славов, преди две седмици настъпи астрономическата пролет. Какви са най-честите хранителни дефицити в организма при прехода между зима и пролет?

Здравословното състояние на организма в началото на пролетта зависи от индивидуалното хранене на всеки през зимния период.

Стандартно за България е през студените зимни месеци да се набляга повече на животински храни и мазнини. Най-често този вид тежки и трудносмилаеми храни повишават киселиността на организма и дисбалансират системите на тялото. Това се изразява основно в загуба на алкални електролити, като калций и натрий, които отиват да неутрализират повишената киселинност. Загубата на калций, може да доведе от своя страна до проблеми с опорно-двигателния апарат.

Друг характерен фактор за храненето през зимата е намалената консумация на плодове и зеленчуци при повечето хора, поради липсата на сезонни такива. Това може да доведе до дефицит на много микроелементи и витамини и имунен спад. Разбира се, през зимата могат да се намерят достатъчно плодове и зеленчуци, които да неутрализират този дефицит. Но за сметка на това, в организма могат да се натрупат много химикали, с които са произведени тези продукти.

Още за плодовете и зеленчуците от екипа на Vita Rama:
Плодове и здраве
Зеленчуци за здраве

Липсата на достатъчно слънчеви дни може да доведе до дефицит на витамин D в организма, въпреки че той се съдържа в животинските продукти.

За да обобщя - увеличаването на животинските продукти и намаляването на пресните плодове и зеленчуци, са предпоставка за понижен имунитет, чести респираторни заболявания – настинки, грип, кашлица, хрема; дисбактероза на стомашно-чревния тракт; анемия; високо кръвно налягане и други.

2. Как можем да преодолеем т.нар. пролетна умора?

Пролетната умора е състояние на отпадналост и ленивост. Някои фактори за това явление са натрупаните излишни килограми и токсини в организма през зимата. Както природата се събужда през пролетта, така и човешкият организъм има нужда от жизненост и бодрост. Ето защо е необходимо разтоварване и пречистване на тялото и последващо правилно хранене, което да включва основно храни от растителен произход – плодове, зеленчуци, зърнени и бобови храни. През този период е препоръчително да се увеличи движението, разходките сред природата, да се практикуват йога и дихателни упражнения, например. Ако има топли и слънчеви дни е препоръчително да се правят и слънчеви бани, за да се набави витамин D.

3. Вашите съвети за храненето през пролетния сезон?

Както вече споменах, препоръчително е да се премине към хранене от растителен произход и да се изключат за определен или по-дълъг период от време храните от животински произход.

В дневния хранителен режим е желателно да се включат пресните сезонни зеленчуци - маруля, спанак, репички, магданоз, копър, както и други достъпни през пролетта плодове и зеленчуци като ябълки, моркови, червено цвекло, целина и други. Зеленчуците могат да се консумират пресни или задушени на пара, в комбинация със зърнени храни. За предпочитане е консумацията на безглутенови зърнени храни като ориз, просо, елда, царевичен грис, царевица, киноа, амарант. В зависимост от индивидуалното здравословно състояние, могат да се включат и бобови храни като боб, нахут, леща, грах. Препоръчително е, бобовите храни да са предварително изкиснати, а при случаи на стомашно-чревни проблеми, да са блендирани на паста. Съотношението зърнени - бобови храни трябва да бъде 5:1. Могат да се консумират и минимално количество семена и ядки, 1-3 пъти седмично, до 30 грама на ден. Желателно е, да се намали до минимум солта и да се изключат всякакви видове масла и олио, дори и студено пресовани като зехтин, шарлан, сусамено, тиквено олио и други.

Примерно меню:
Закуска:
Плодов или зеленчуков сок, плодове.
Обяд:
Салата от различни зеленчуци, в която да преобладават зеленолистните.
- задушени зеленчуци;
- зърнена безглутенова храна;
+ евентуално бобова храна.
Вечеря: аналогична на обяда.

4. Подходящ ли е ранният пролетен сезон за режими за разтоварване, детоксикация, отслабване?

Пролетта е напълно подходящ и дори задължителен период за пречистване на организма от големите количества натрупани през зимата токсини и редуциране на излишните килограми. Има няколко варианта за разтоварване, като най-лекият е растителното хранене, препоръчано по-горе. Но ако искате по-добри резултати, можете да направите детоксикация на плодове и салати или само на плодове за период от 10-15 дни.

Друг още по-строг вариант на детоксикация е соколечение от плодови и зеленчукови сокове за период от 7-10 дни. Тези разтоварвания ще имат детоксикиращ ефект, ще изчистят натрупаните токсини и отрови от тялото. Като резултат, вие ще подобрите метаболизма в тялото, ще покачите естествено вашия имунитет, ще тонизирате, хидратирате и заредите с глюкоза вашите клетки. С последващо правилно растително хранене ще се възстановите от зимното натоварване на организма и лесно ще преодолеете пролетната умора. Това е естествен метод за редуциране на натрупаните през зимата излишни килограми и за възстановяване на нормалните килограми.

Този вид разтоварване и пълноценно растително хранене с плодове, зеленчуци, зърнени и бобови храни, без мазнини и животински продукти, ще ви дари с жизненост, енергия и положително настроение.



Send Email