Начало » Статии » Храни и добавки » Какво е витамин D и защо ни е нужен?

Какво е витамин D и защо ни е нужен?

Send Email

Уникалният слънчев витамин

Витамин D, известен и като „слънчевия витамин“, e мастноразтворимо съединение, съставено от витамин D1, D2 и D3. Въпреки името си, това не е обикновен витамин, а стероиден хормон, който има способността да влияе на около 2000 гена в човешкия организъм. В това се крие тайната на огромното му въздействие върху човешкото здраве.

Известни са много ползи за нас от приема на витамин D – помага за регулирането на имунната система, играе важна роля в изграждането и поддържането на здрави клетки, основно средство е за абсорбирането на калций от организма, подпомага растежа на костите. Смята се, че витамин D е превантивно средство за автоимунни заболявания, аутизъм, сърдечносъдови заболявания, диабет, високо кръвно налягане, невромускулни заболявания, остеопороза, хронични болки, настинка.

Недостатъчното наличие на витамин D се свързва със сериозни заболявания като рак на гърдата и дебелото черво, меки кости, остеомалация и покачване на теглото, депресия и др.

Основните външни симптоми за дефицит на витамин D са болка в костите и липса на мускулна сила. При някои хора обаче симптомите могат да са по-фини и трудно доловими. Но дори и без осезаеми признаци, малкото количество витамин D в организма може да допринесе за развиването или увеличаването на:

Практически изводи относно витамин D

Най-добрият начин да си набавим витамин D е като се излагаме редовно на слънчева светлина. Съвременният начин на живот често ни пречи за това и в резултат дефицитът на „слънчевия витамин“ е все по-често срещан.

Животинските протеини, когато се консумират масово, също могат да блокират производството на заредения вече от слънцето витамин D, като по този начин оставят нивата му в кръвта ниски. Д-р Перез Лопез, която работи в университета на Сарагоса, твърди, че близо 70% от европейците имат недостиг на витамин D и че много болести могат да се усложнят при недостига му.

За да си набавите достатъчно количество витамин D, е препоръчително да излагате тялото си на директна слънчева светлина за определен период от време всеки ден. За хората с по-светла кожа този период е 15 минути на ден, за тези с по-тъмна – около 30 минути, за чернокожите – 60. Тъй като ултравиолетът образува витамин D, добре е да знаете в кои часове от деня той присъства най-много. През зимата това са часовете между 11,30 и 15 ч., а през лятото – между 9 и 11 ч. и между 15 и 18 ч. Добре е да се къпете преди, а не в първите часове след слънчевите бани, за да се усвои натрупаният в кожата провитамин D оптимално.

Ако ви е трудно или невъзможно да отделяте време за слънчеви бани или на мястото, където живеете, няма много слънчеви дни, можете да си набавите нужното количество от слънчевия витамин чрез добавки. Най-добрата форма на витамин D е холекалциферол или D3, извлечен от растителни източници.

Център за здравословен живот Vita Rama ви препоръчва продукта Vitashine D3 – доказан източник на витамин D3, подходящ и за вегани и вегетарианци. За по-добро усвояване, той трябва да се приема с храната.

Витамин D3 таблетки на Vitashine          Витамин D3 спрей на Vitashine

                                

 

Прочетете още:
Как да избягвате хранителните дефицити в организма
Колко витамин D трябва да приемате?
 



Send Email