Начало » Статии » Здравословно хранене » Как да си направим кълнове?

Как да си направим кълнове?

Send Email

Кълновете са безценна храна, която снабдява организма ни с лесноусвоими витамини, минерали, антиоксиданти и ензими. Редовната им консумация ни дава здраве, жизненост и енергия. Концентрацията на полезни вещества в покълналите семена се увеличава многократно и ги превръща в перфектната жива храна. А и не са толкова сложни за приготвяне, колкото си мислите - готови са за няколко дни и то с минимален брой усилия.

Какви са предимствата на кълновете?

Кълновете са богати на ензими

Ензимите са полезни не само за храносмилането, но и за нормалното протичане на всички физиологични процеси в организма. Изтощаването на запасите им в организма е една от главните причини за стареенето. Когато намалее ензимната активност в организма, клетките стават по-податливи на свободни радикали и токсични вещества. За да останем млади и здрави е необходимо да запазим активността на ензимите си на високо ниво. А това може да се постигне чрез консумация на храни богати на ензими. Такива храни са суровите плодове и зеленчуци, ферментиралите продукти и кълновете, които са най-добрият източник на ензими.

Кълновете са сигурен източник на витамини и минерали

Почти навсякъде масово произведените плодове и зеленчуци се берат, преди да са узрели напълно и се съхраняват или транспортират неправилно докато достигнат до крайния потребител. Това малко или много води до намалено съдържание на витамини и минерали в тях. С кълновете получавате много по-високо съдържание на витамини (C, А, Е, B комплекс), незаменими мастни киселини и минерали, като мед, калций, фосфор, магнезий, калий и желязо.

Покълването неутрализира антинутриентите

Антинутриентите са вещества, които пречат на способността на организма да усвоява хранителни вещества от растителните храни. Най-често срещаните от тях биват фитинова киселина, ензимни инхибитори, лектини и сапонини. Покълването помага драстично да се намалят нивата на тези антинутриенти и да се подобри усвояването на хранителните вещества. Накисването и покълването намалява съдържанието на антинутриентите с 90% или повече.

Кълновете са щадящи върху храносмилателната система 

Покълналите семена, ядки, зърнени и бобови са изключително щадящи за храносмилателната система, тъй като процесът на покълване ги прави лесни за усвояване от организма като преобразува сложните въглехидрати и протеини до прости такива.

Прочетете повече: Защо кълновете са толкова полезни? 

От какво може да се направят кълнове?

Кълновете на голяма част от ядките, семената и някои зърнени храни могат да се консумират в суров вид. Повечето покълнали зърнени и бобови храни, обаче е добре да преминат през допълнителна термична обработка.

Прочетете повече: Видове кълнове и техните полезни свойства

Как да си направите кълнове? 

Съществуват няколко метода за покълване - с уред за покълване, с почва и с буркан и марля. Ние ще използваме последният. При него промиването и отцеждането на водата става много лесно и не е нужно да инвестирате в допълнително оборудване. Ще са ви необходими само 1 буркан, марля, семена за покълване и вода. Ето и как става:

  1. Измийте семената старателно и сложете 2-6 супени лъжици от тях в чист буркан с големина около 700 мл.
  2. Допълнете буркана с вода със стайна температура и оставете семената да се накиснат за около 12 часа.
  3. След като мине времето за накисване, поставете на гърлото на буркана марля (най-обикновена марля от аптеката) и я захванете с ластик. Прецедете кълновете и ги изплакнете.
  4. Обърнете буркана надолу с отвора под лек ъгъл, за да може да изтича излишната вода и да влиза въздух. Поставянето на буркана в купа със среден размер е идеално за целта.
  5. Оставете буркана на тъмно под наклон (семената не трябва да са струпани на едно място, а равномерно разпределени в буркана).
  6. Изплаквайте семената 1-2 пъти на ден и отново обръщайте буркана, за да се излее водата през марлята.
  7. Всички семена имат различно време за покълване, което варира от 2 дни до 1 седмица, но най-често след 3-4 дена кълновете са готови.
  8. Ако искате да съхраните кълновете за по-дълго време е добре да ги подсушите с кухненска хартия и да ги сложите в добре затворен съд в хладилника. Така могат да останат свежи до 1 седмица. Ако ги консумирате веднага или до няколко дни, може да пропуснете тази стъпка. 

Допълнителни съвети за сполучливи кълнове 

Опитайте и нашите вкусни салати с кълнове:
Салата с бейби спанак, репички, чери домати и кълнове
Салата с рукола, цвекло, орехи и кълнове
 



Send Email