Начало » Статии » Здраве » Как да бъдем по-активни по време на Великденските пости?

Как да бъдем по-активни по време на Великденските пости?

Send Email

Смисълът на великденските пости

Великденските пости се приемат за едни от най-важните периоди от всички християни, тъй като те подготвят и пречистват тялото, ума и душата за Великден.

Великден или Възкресение Христово е считан в православието за един от най-специалните празници, тъй като символизира нещо изключително съществено за всеки един човек – победата на вечния живот над смъртта, на истината над лъжата, на справедливостта над неправдата, на надеждата над унинието и на любовта над омразата.

Основният фокус на постите е душевно пречистване и душевен мир, затова духовниците ни подканват да култивираме дух на смирение, да прощаваме и да не съдим. Но може би не веднъж сте чували, че „тялото е храм на душата“, и двете са ни дар от Бога, затова трябва да поддържаме вместилището на тази божествена частичка колкото се може по-чисто и свежо.

Постите – време за пречистване и зареждане

Постите са точно един от тези периоди, които ни напомнят, че е добре да започнем процес на пречистване, презареждане и енергизиране. И тъй като времето, през което се провеждат, съвпада с идването на пролетта, това ги прави още по-подходящи за разтоварване и тонизиране.

По време на постите тези процеси в тялото се случват чрез коригиране на количеството и разнообразието на храните, които приемаме. Това неминуемо води до множество ползи за тялото – подобряване на храносмилателната и отделителната функция, премахване на токсините, слузта и шлаките, намаляване на излишните килограми, повишаване на нивата на енергия, сила, жизненост и др. Но за да може това да се случи максимално ефективно, трябва задължително да добавим и една подходяща форма на физическа активност.

Ето и някои от причините да бъдем активни по време на постите:

Не мислете за сваляне на килограми, а за сваляне на мазнини

Знаете ли, че една трета от килограмите, които сваляте само чрез регулиране на хранителния си режим без да бъдете физически активни, са мускули? Когато промяната в начина ви на хранене води до отслабване, изключително важно е тя да е съпътствана с тренировки, тъй като мускулната активация ще доведе до запазване, оформяне и дори повишаване на мускулната маса. Физическата активност също ще ви помогне отслабването да се превърне единствено и само в премахване на излишните мазнини от тялото.

Много от хората с наднормено тегло се притесняват от отслабване, тъй като наред със свалянето на килограми, тялото им започва да увисва. Това може да бъде предотвратено, като включите тренировки, които да подобрят мускулния тонус, обем и форма.

За ефективна детоксикация несъмнено са ви нужни тренировки

Процесът на детоксикация започва първо на клетъчно ниво. Например, при разтоварващо хранене или пост клетките започват да отделят токсини, но все пак тези токсини трябва да бъдат изведени от тялото и тогава главната ролята бива поемана от движението.

Детоксикацията се случва главно чрез помощта на кръвоносната система, отделителната функция на кожата, черния дроб, бъбреците, отделителната система и лимфата, а активното движение е основен стимулатор за работата на всички тези органи и системи.

Без активност няма и енергия и жизненост

Има многобройни изследвания, които наблюдават връзката на тренировките и нивата на енергия и жизненост. Едно от първите неща, които се случват с атлетите, когато спрат да тренират, е, че започват да губят своята жизнена енергия, издръжливост и сила. На много места също се посочва и негативната промяна в настроението, която идва от спада на нивата на допамин, серотонин, ендорфин и адреналин, които се произвеждат в много по-големи количества при тренировка.

Движението е здраве!

Може би един от най-важните фактори за това дали ще бъдем здрави, е нашата метаболитна функция. Тя представлява способността на тялото да усвоява хранителните елементи и да отделя отпадните вещества. Ако нашият метаболизъм не работи добре, това означава, че дори да приемаме полезна храна, тялото няма да може да я усвои пълноценно, затова тук идва на помощ физическата активност.

Тренировките определено имат най-силно влияние върху метаболитната функция. Няма как да не сте забелязали, че когато спортувате, имате по-силен апетит и по-бързо огладнявате, ходите по-често до тоалетна и освен това не ви се лепят излишни мазнини. Дори вече има уреди, на които хората измерват своята метаболитна възраст и според получените данни треньорите им ги съветват какъв да е интензитетът и продължителността на тренировката.

След всички изброени причини не може да има съмнение, че по време на постите, освен да бъдем по-смирени, търпеливи, добросъвестни, да се молим повече, да виждаме доброто у хората, да не се взираме в недостатъците и грешките, да се храним регулирано с пълноценна растителна храна, трябва да бъдем и активни.

Това ни дава идеална възможност да покажем загрижеността и уважението си към тялото, което Бог ни е дал, за да ни служи в изпълнението на нашите светски и духовни задължения.

Няколко съвета за дейности през деня по време на постите:

Сутрин:

  1. Не ставайте рязко след като алармата ви събуди, това създава голямо напрежение в тялото и ума, което се отразява върху ежедневните ви дейности и общуване. По-добре изчакайте 2-5 мин., като през това време можете да си направите лек масаж на главата и особено областта около слепоочията и ушите.
  2. Може да опитате да включите контрастни душове, тъй като това действа като гимнастика за кръвоносните съдове. Те имат освежаващ и енергизиращ ефект върху тялото и ума и помагат на жизнената енергия да се събуди.
  3. Добре е да отделите сутрин 15-20 мин. за упражнения, които раздвижват ставите, стимулират стомашно-чревната дейност, бъбреците и кръвоносната система.
  4. Може да завършите тренировката с упражнения за огъвкавяване на частите от тялото, които сте натоварили.
  5. След тренировката се препоръчва да направите 10-минутни дихателни упражнения, които да изкарат застоялия въздух от белите дробове и да наситят тялото с кислород.

Вечер:

  1. Добре е да вземете душ като се приберете у дома след работа. Това ще ви помогне да се пречистите физически и енергийно, ако сте били под влияние на негативна енергия или общуване.
  2. След душа може да си направите лек масаж на тялото с кокосово масло, комбинирано с етерични масла като например лавандула, което да отпусне мускулите и сухожилията.
  3. Отделете 15-20 мин. за упражнения и дихателни практики, които имат успокояващ ефект върху нервната система и ума.
  4. Може да завършите с дълбока мускулна релаксация, която да позволи на тялото да освободи натрупаното мускулно и ментално напрежение


Send Email