Начало » Статии » Здравословно хранене » Хранене без пълнеене, без йо-йо ефект, без болести

Хранене без пълнеене, без йо-йо ефект, без болести

Send Email

Диета с високо съдържание на въглехидрати и ниско съдържание на мазнини 

Специално за вас вече направихме анализ дали диетите могат да бъдат опасни и какви рискове за здравето носят кето режимите, а днес ще ви разкажем за хранителен режим с високо съдържание на въглехидрати и ниско наличие на мазнини. Той успешно регулира теглото, телесните мазнини и подобрява функцията на инсулина при хора с наднормено тегло. Това показват реалните резултати от направените научни изследвания, както и практиката на специалистите от Център за здравословен живот Vita Rama през последните над 30 години.

Прочетете повече:

Vita Rama помогна на Димитър Бишев - Отслабване с 50 кг

Храни, които въздействат благоприятно за отслабване

Нека да видим какво казва науката. Научно клинично изследване, продължило 16 седмици, проучило две групи участници. Едната група била поставена на растителна диета с висок прием на въглехидрати и ниско съдържание на мазнини, а другата продължила с обичайното си до този момент хранене.

Групата с режима на растителна основа не е приемала никакви животински продукти и концентрирани мазнини (олио, зехтин, шарлан, масло и др.), а общите мазнини били сведени до 20-30 грама на ден. Приеманите калории на тези участници в проучването не са били ограничавани. Контролната група е поддържала стандартното си хранене, включващо месо и млечни продукти.

Нито една от двете групи не е променила навиците си за движение и спортуване през деня. Участниците, поставени на растително хранене, приемали предимно цели, сложни въглехидрати от плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и бобови култури.

В края на изследването индексите на телесната маса, телесното тегло, мазнините, обема на висцералните мазнини и инсулиновата резистентност намалели значително при групата на растително хранене. Не били установени значителни промени в статуса на контролната група.

Резултатите от проучването подкрепят предишни изследвания, установяващи, че високовъглехидратна диета на растителна основа може да помогне за регулирането на теглото и телесния състав, както и да намали риска от диабет тип 2, сърдечносъдови заболявания и някои видове рак.

Друго проучване, публикувано в The Lancet, установило, че хората, консумиращи предимно храни от животински произход и с ниско съдържание на въглехидрати, имат по-кратка продължителност на живота, в сравнение с тези, които консумират повече въглехидрати и/или повече протеини и мазнини на растителна основа.

Сложните въглехидрати са естествено богати на фибри – хранителни вещества, които се намират естествено в растителните продукти. Фибрите добавят обем към диетата, но без да увеличават прекомерно калориите.

Трето проучване установило изключително добри резултати с хора, подложени на високо въглехидратно хранене без животински храни. Участниците следвали диета изцяло на растителна основа с ниско съдържание на мазнини  - приблизително 7–15% мазнини от общите калории. Храните, които консумирали, били цели плодове и зеленчуци, зърнени и бобови култури.

Те можели да приемат колкото искат от тези храни, без ограничение в калориите - всъщност едното от условията било да не ги броят въобще. Консумираната храна била основно обикновени и сладки картофи, пълнозърнест хляб, пица и спагети, разнообразие от зърнени храни – ориз, просо, киноа, овесени ядки, елда, царевица и различни пълнозърнести тестени изделия без добавени мазнини.

Участниците в това проучване избягвали рафинираните масла (зехтин, кокосово масло) и животинските продукти (месо, риба, яйца и млечни продукти), както и всякакви други храни със скрити мазнини – шоколади, бонбони, вафли и др. Също така те трябвало да намалят до минимум и храните с високо съдържание на мазнини, каквито са ядките, авокадото и високо преработените храни - захар, сол и кофеин. Не са им били включени допълнителни тренировки, а единствената приемана добавка е бил витамин B12 – 50 µg дневно (метилкобаламин).

Едновременно с това, участниците са имали двучасови вечерни сесии два пъти седмично в продължение на 12 седмици. Те включвали практични съвети за готвене, провеждани под ръководството на готвач, лекции и дискусии с квалифицирани лекари и научни филми за влиянието на храната върху здравето. Измерванията на клиничните резултати са направени на третия, шестия и дванадесетия месец.

Реално няма други изследвания преди 2017 г., които да установяват такива резултати по отношение на отслабването без тренировки и без ограничаване на калориите.

Резултатите се оказват изключително добри:

Да сравним с резултатите при кето диетите

Изследванията върху високо мазнинния ниско въглехидратен режим на хранене доказват, че изключването на въглехидратите при кетогенната диета води до по-голямо отслабване в началото, заради сериозното изхвърляне на водата от тялото. Всъщност именно този прием на повече мазнини и протеини, за сметка на въглехидратите, води до дехидратация. Затова и кантарът показва по-малко килограми. Но дали това отслабване е здравословно? И могат ли резултатите да бъдат трайни?

Рисковете, които носят кето диетите, са много повече от ползите: камъни в жлъчката, непоносимост към студ, косопад, запек, увеличаване на дозата на приеманите медикаменти, влошаване на сърдечносъдовите заболявания, главоболие, мускулни спазми, обща отпадналост, обриви, неблагоприятни промени в почти всички здравни показатели. А ако режимът продължи твърде дълго - и смърт.

Пълноценното растително хранене - най-добрият и здравословен начин за намаляване на теглото

Целите растителни храни са комбинация от въглехидрати, мазнини, протеини, минерали, витамини и влакна (целулоза), а това ги прави пълноценни. Основното гориво за нашите клетки е глюкозата – всяка една клетка има нужда от глюкоза, за да функционира нормално. Въглехидратите са първоизточникът ни на глюкоза, затова и служат за основна храна на човешкия организъм. А дебелее ли се от въглехидратите, или това е мит - можете да научите в следващата статия от поредицата ни, посветена на ползите и опасностите от различните видове диети. Междувременно не забравяйте, че  специалистите на Център за здравословен живот Vita Rama препоръчват хранене с цели плодове и зеленчуци, цели зърнени и бобови храни, като най-подходящ начин за здравословното и леко отслабване без йо-йо ефект, а само с положителни странични ефекти – жизненост, енергия, лекота, ситост.



Send Email